Svar: Manglende mælk
13. september 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Simons mor
Mælkemængde handler blandt andet om efterspørgsel. Altså jo hyppigere barnet dier, jo mere mælk og modsat. Mælkemængden bliver også påvirket af stress, så det kan helt naturligt have indflydelse på din mælkemængde at I har haft travlt med din venindes bryllup.
Du kan altså øge din mælkemængde ved at amme hyppigere. Det vil sige ved at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Derudover er det vigtigt at du sørger for at slappe lidt af i løbet af dagen. Se om ikke du kan hvile dig lidt, når din søn sover.
Sørg også for at få nok at spise og drikke. Det kan ikke nytte noget at hele formiddagen går med bleskift, nussen og putten og at klokken når at blive 12.30 før du overhovedet får noget at spise. Der skal lidt populært sagt være noget at lave mælk af. Så spis lidt hyppigt i løbet af dagen, det behøver ikke være store mængder og det kan stadig være en sufficient kost, bare et par gulerødder gjort klar i en skål med vand i køleskabet, kan gøre at du ikke hele tiden løber rundt på tom mave.
Hvis du kan lide mørk hvidtøl/maltøl/nisseøl, så er det et gammelt husmoderråd at drikke sådan en dagligt. Det fremme mælkemængden og alkoholindholdet er så lille, at det ikke har nogen betydning, når bare du holder dig til et glas formiddag og aften.
Du kan også købe Ammete i forskellige helsekostforretninger. Det skulle også kunne hjælpe.
Det er naturligvis vigtigt at du giver Simon en flaske, når han er sulten. Han har behov for mad for at vokse, han har behov for at være mæt nok til at kunne sove og du har behov for at han sover, for at du får hvile nok. Når du giver ham en flaske, så er det vigtigt at du lægger ham til brystet først, så han får stimuleret dig der og så tilbyder ham flasken bagefter.
Hvis du får øget din mælkemængde, kan du sandsynligvis godt undvære flasken, men spørgsmålet er jo også om Simon er ved at være så stor at han har behov for mere fast mad, så du så småt skulle forsøge med lidt skemad?
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske