Svar: Uden ritualer - dermed bisse?
7. september 2004
Alder:
12 mdr.
Kære I
Først tak for din tilbagemelding omkring bogen "Ka' selv, vil selv...' Det er dejligt at høre, når det jeg anbefaler (uanset om det er handlinger, bøger eller lignende), kan bruges.
Som du selv er inde på så er børn såvel som forældre,- og dermed temperament jo forskelligt. Så ligefrem at konkludere at manglende ritualer giver bisser til børn er nok for meget.
Idag er det blevet meget populært at forældre tager deres børn med rundt overalt og der findes et utal af muligheder. Baby-bio, baby-yoga, café-besøg med mødregruppen osv. Nogle børn klarer dette i stiv arm, hvor andre børn bliver overstimuleret, trætte og har længere grædeture i sær om aftenen. Disse børn har behov for hjælp til at finde ro og for børn som har det sådan er det vigtigt at forældre er opmærksomme og ved at det liv de førte før graviditeten nu ikke kan være det samme.
Opdragelse er jo noget individuelt og derfor noget som alle forældre gør forskelligt. Det er min oplevelse at mange børn er 'umulige', fordi de søger grænser, men der er sandelig også børn, hvor forældrene har været meget konsekvente og grænsesættende, og hvor hverdagen fortsat er fyldt med konflikter. Her spiller både barnets og forældrenes personlighed ind og bland andet også hvordan barnet og forældrene er tilknyttet hinanden. Det er dog en længere historie, men hvis du interesserer dig for tilknytningsteorier, så kan du bl.a. læse noget af Bowlby eller Winnicott (det er dog meget teoretisk).
Det er en kompleks problemstilling du beskriver og det er svært bare at sige at sådan og sådan hænger tingene sammen. Der er jo også noget der hedder arv og miljø. Hvilken opdragelse har vi selv fået, hvad er almindelig kutyme (kan jo variere fra land til land, fra familie til familie osv), men her fik du i hvert fald lidt af mine tanker:o)
Fortsat held og lykke til dig og dine veninder.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske