Brev:
Uden ritualer - dermed bisse?
7. september 2004
Alder:
12 mdr.
Uden ritualer - dermed bisse?
Hej Helen
Jeg synes opdragelse og selvstændighedsalder er et meget spændende emne og har derfor spekuleret over en ting, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Flere af mine veninder er typer der ikke trives med rytme og ritualer og de har derfor taget deres børn med ud alle steder, lagt dem i seng når de var trætte og givet dem mad, når de var sultne, ikke på et bestemt tidspunkt.. Disse børn kan sove hvor som helst og har i det hele taget været nemme det første års tid. (Om det så er fordi de har arvet deres forældres temperament eller fordi de altid har haft det sådan ved jeg ikke...?)
Men nu viser det sig i begge tilfælde at ungerne er nogle værre bisser :-) Den ene smider tunge klodser og når mor bliver sur smider han dem i hovedet på hende og griner. Begge bider meget og er i det hele taget meget selvsikre og charmerende, men altså også en ordentlig håndfuld.
Min veninde med drengen med klodserne aner ikke hvad hun skal stille op, har prøvet at skælde ud, sætte ham ind på værelset osv, men han griner bare.
Min dreng (og de andre jeg kender som alle har rimlig faste rutiner, mad på samme tider, sover på samme tider og i sengen osv) kunne aldrig finde på disse ting.
Nu er det selvfølgelig meget med temperament - min dreng er lidt forsigtig, lidt genert og meget kærlig, hvor mine veninders drenge er "fuld-fart-derudaf-har-ikke-tid-til-kram" drenge.
Men hvor meget kan rutiner/mangel på samme betyde for opførslen? (drengene er omkring 10-15 mdr) De har alle kærlige forældre, så der mangler ikke noget der...
Jeg har netop læst den bog du har anbefalet - Ka' selv vil selv..." og den er super god synes jeg, omend lidt tung i nogle af kapitlerne. Min mand har også læst den og syntes at de kapitler er spændende, som jeg syntes var kedelige :-) Men jeg vil gerne slutte mig til din anbefaling - der er nogle super gode værktøjer i som helt klart virker hos os (når drengen kaster sig skrigende bagover i vrede) og den har hjulpet mig til at forstå, hvorfor det er at han reagerer som han gør. Og så er det altid nemmere at se det "oppefra" istedet for at lade sig suge med ind i "problemet".
Så tak for det!
Med venlig hilsen I