Svar: Kostplan 7 måneder
17. august 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Fie
Jeg synes umiddelbart at kostplanen ser meget fornuftig ud og i og med at dine piger ikke er ældre end de er, vil de efterhånden kunne gå over til at grøntsagsmosen moses med en gaffel og derved bliver grovere i konsistensen. Det er normalt at den ene er parat før den anden og det er normalt at børn er 8 mdr, får de kan finde ud af at tygge, så det skal nok komme.
Med hensyn til mælkemængde, så er jeg ikke meget for at lægge mig ud med en kollega, men jeg mener faktisk at dine piger, så længe de er under 9 mdr. børn få op til 3/4 liter mælk dagligt, først frem mod et års alderen nedsættes mælkemængden til ½ liter (alt incl).
Når det er sagt, så tror jeg bestemt ikke at det vil blive et problem for dig. Dine piger spiser gode og hyppige måltider, og en portion grød med f.eks. 100ml erstatning/vand-pulver tæller med i mælkeindtaget, når du beregner dette. Det ser således helt fornuftigt ud.
Det er jo altid svært når man ammer, da man aldrig rigtig ved præcist hvor meget mælk barnet/børnene får. Som dine piger spiser, tror jeg bestemt ikke at de vil komme til at mangle mælk, selvom du springer amningen over til frokost. Rigtig mange kvinder ammer fint morgen og aften uden problemer og bibeholder du amning om eftermiddagen, som en hyggelig måde at mødes på, så er dine piger dækket godt ind.
Du skal også tænke på at de bliver større, spiser mere og mere fast føde og bliver bedre til at drikke af kop (også mælk). Måske vil kop af mælk være mere interessant, når mors bryst ikke er i nærheden:o)
Det er rigtig dejligt for jer at far kan passe pigerne i en periode, når du begynder på studiet igen. Det bliver en hård tid for dig, men det bliver godt for far og pigerne, som sikkert vil blive endnu mere knyttet til hinanden.
Jeg ønsker jer held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske