Svar: Kravle - er han sen på den, og brug af cykelstol
17. august 2004
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Rolig nu:o) Børn er forskellige og der er ingen krav om at din dreng skal kravle i en alder af 8 mdr.
Jeg tror umiddelbart at derer flere ting der spiller ind. for det første handler det om, hvor meget han i øvrigt bevæger sig på gulvet. altså om han er godt til at ligge på maven og hele tiden har været det. For det andet er han jo en stor og dejlig dreng, med de elastikker der nu skal være og det betyder jo også at han har lidt mere at bære på. For det tredie er det jo en proces, som du også selv er inde på, hvor han skal finde ud af at man godt kan stå på alle fire.
Der er ikke umiddelbart noget i vejen for at du hjælper ham op på alle fire, hvor du med dine egne knæ støtter hans ben og hjælper ham med at rokke frem og tilbage. du skal ikke begynde at flytte hans arme og ben i håb om at han lærer teknikken. Han flytter arme og ben af sig selv, når han har fået fornemmelsen ved at stå og rokke. Det kan være en god idé at sy et par skindlapper på hans bukseknæ, så han bedre kan stå fast med knæene på gulvet.
Med hensyn til kommentarerne, så tager du det roligt og siger at din sundhedsplejerske har sagt at din dreng er en fin dreng, som stortrives og det med at kravle skal nok komme. Så skal folk være nogle skarn, hvis de ikke giver dig/sundhedsplejersken ret.
Med hensyn til at cykle med din dreng, tænker du så på en cykelstol, altså en stol på din cykel?
Hvis det er en sådan du mener, så anbefales dette ikke før barnet er 9-10 mdr gammel. Først i den alder kan barnet sidde helt sikkert selv.
Det er vigtigt at cykelstolen monteres direkte på cyklens stel og ikke kun ved bagagebæreren. Derudover skal stolen være med helstøbt sæde, benbeskyttere, dvs fodhvilere og remme til at holde om fødderne, der skal være en H- eller Y-sele, så din dreng sidder ordentligt spændt fast og så skal der være nakkestøtte. Stolen skal passe både til barnets alder og vægt.
Det er altid en god idé at tage barnet med, når du køber cykelstol, så du får en fornemmelse af, om dit barn sidder godt. Derudover er det vigtigt at du også køber en cykelhjelm til din dreng. Hjelmen skal naturligvis udskiftes i takt med at han vokser. Få ekspedienten i foretningen til at vise dig om hjelmen sidder korrekt på din søn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske