Svar: Pige på 3½ taler med sig selv
16. august 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Anne-Mette
Der er ikke noget unormalt i at børn taler højt med sig selv og nogen børn gør det rigtig meget og andre sjældent. Du skal ikke bekymre dig, da det kun er gavnligt for din datters sprogudvikling.
Der er naturlgvis forskel på at tale højt, når hun leger en leg som 'far-mor-børn' hvor hun gennemlever de roller hun oplever i hverdagen og så den dialog hun fører med sig selv, når hun f.eks. skal skifte tøj.
Når din datter gentager de ting, som du har hørt dig selv sige, så er det for at give sig selv nogle retningslinier, påmindelser og forslag, når hun selv prøver at løse opgaven.
Efterhånden som hun bliver bedre til at løse den konkrete opgave, vil hendes højlydte dialog blive til enkelte ord i stedet for sætninger og tilsidst vil hun kunne klare opgaven ved at tale 'inden i' sig selv. Altså føre en indre monolog.
Det er en helt naturlig udvikling:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske