Svar: Manglende tænder 1 år
16. august 2004
Alder:
12 mdr.
Kære MM
Det er altid et problem, hvis man kommer til at sammenligne børnene for meget i en mødregruppe, da børn jo er forskellige og også udvikler sig forskelligt.
Det er rigtigt at de fleste børn får tænder før et års alderen, men det er ikke unormalt at børn på et år endnu ikke har fået tænder. Spørger man tandlægerne, er det ikke en fordel at få tænderne tidligt, tværtimod.
Din datters gummer er hårde og hun vil sagtens kunne spise almindelig mad, selv om hun endnu ikke har tænder. Så du må væbne dig med tålmodighed. Mon ikke du eller far har fået tænder sent?
I nogle kommuner får man tilbudt tandeftersyn når barnet er 1½ år. I nogle kommuner først når barnet er 3 år. Du kan kontakte den kommunale tandpleje og høre hvordan det er hos jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske