Svar: Amning af dreng 3 mdr
13. august 2004
Alder:
3 mdr.
Hej
Udfra din beskrivelse lyder det som om at du har en temperamentsfuld lille dreng, som gerne vil have mælk hurtigt. Hvis mælken ikke lige komer med det samme, så bliver han utålmodig og afviser brystet. Først når han er træt og dermed ikke så gal, så sutter han og mælken begynder at løbe.
Man kan købe en Syntocinonspray på apoteket (jeg tror du skal have recept). Et pust i hvert næsebor før amning hjælper på nedløbsrefleksen, så tingene går lidt hurtigere.
Du kan også gøre det at du drypper lidt mælk ind i hans mundvige med en lille engangssprøjte, så han ved at der er noget at komme efter og dermed tager fat.
Prøv også at lægge dig ned med ham. Nogle gange protestere børn, når man sidder med dem i favn, hvorimod når man lægger sig med dem, så slapper de mere af, føler sig ikke så omsluttet og hvis du så samtidig slapper af, så løber mælken også nemmere.
De fleste kvinder har mest mælk om morgenen og derfor løber mælken også hurtigere her. Jeg kunne forestille mig at der derfor ikke er problemer om morgenen, da mælken jo kommer let og i stride strømme.
Prøv at fokusere på at amningen ikke er en kamp, netop ved at skifte stilling og bryde den vane I er kommet ind i. Prøv også at lægge ham til lige når han er ved at vågne, så han stadig er lidt træt. Undgå derfor at skifte ham først, men vær hurtigt på ham og tilbyd ham brystet. Skiftning kan så foregå undervejs i amningen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske