Svar: Vilde skrigeanfald om natten
28. juni 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Pernille
Tusind tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder meget som natteskræk, det du fortæller. Natteskræk opstår ofte omkring 1.5 års alderen, men kan godt opstå før og det er netop meget kendetegnende, at barnet vågner med skrig og virker utrøstelig og ukontaktbar. Når I taler, bliver han tydeligt irriteret, skubber jer væk, vil ikke kærtegnes og kæmper mod jeres forsøg på berøring og trøst. Det handler om at han ikke er rigtig vågen.
Natteskræk opstår i den dybeste del af søvnen og derfor får han disse "anfald" imens han sover - også selvom han kan se vågen ud. Hos jer lyder det som om at I nogle gange får ham vækket og så bliver han også frustreret, fordi han ikke forstår hvad der sker. Han oplever pludselig at være taget ud af sin seng, være i jeres favn, at lyset måske er tændt osv. og I forældre virker urolige - han forstår det ikke, for det sidste han husker er at han blev puttet og lå og sov i sin seng. Derfor bliver han ekstra urolig og irriteret og det tager tid at få ham til at sove igen.
Natteskræk opstår ofte først på natten (mareridt opstår ofte hen mod morgenstunden) og natteskræk opstår normalt ikke om dagen. Det er derfor helt naturligt at jeres dreng reagerer som han gør og ikke har problemer med at vågne med skrig i dagtimerne.
Det bedste I kan gøre, er at forsøge at få ham videre i søvnen igen. Ikke tale for meget til ham, fordi I så bliver en del af hans drøm og forstærker situationen og ikke kærtegne eller røre for meget ved ham. Prøv at undgå at tage ham op, men forsøg i stedet at hjælpe ham videre i søvnen, putte ham om på siden, dynen om ham igen, evt. et beroligende ssh-ssh og ikke mere, så I forsøger at lulle ham videre i søvnen.
Vågner han op og er ked af det, så må I naturligvis tage ham op, trøste ham, berolige ham, evt. sætte jer med ham, give ham lidt vand at drikke eller lignende og berolige og betrygge og så putte ham igen, når han atter virker parat. Det kan så godt tage lidt tid inden han igen er klar til at sove.
Et barn med natteskræk skal som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi barnet sover, når anfaldet opstår.
Det kan være en god idé at I prøver at tale dagen igennem med ham, når I putter ham, sætter lidt ord på de ting han har oplevet. Det kan hjælpe ham at få bearbejdet lidt af dagens oplevelser, så han ikke har helt så meget tankemylder og dermed ikke helt så meget at bearbejde under søvnen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Læs evt mere om både natteskræk og mareridt i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske