Svar: Vedr. Urolig under måltider og søvn
27. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det lyder meget fint med den måde du nu er begyndt at give flaske på. Det lyder rigtig godt at du nogle gange giver din dreng lidt pauser undervejs, bøvser, pludrer lidt og så fortsætter, når han atter viser sig parat. På den måde får han spist sin flaske og får sit behov dækket og måltidet bliver en hyggelig stund for jer begge. Og når han spiser sådan, så behøver du sandsynligvis ikke følge efter med en lille flaske inden han puttes.
Men de gange, hvor han f.eks. sover 3-4 timer, så vil han naturligt ofte være sulten når han vågner og vil have brug for en flaske der og vil måske spise godt og forholdsvist hurtigt. Og når han så skal sove igen et par timer efter, så vil det være fint at du lige supplerer med lidt, måske bare 50 ml, hvorefter han så falder roligt i søvn. Modsat, hvis han bare virker parat til at sove uden at få flasken, så lader du ham naturligt bare sove.
At føle sult er en meget stærk følelse for et lille barn og hvis man venter med at give barnet mad, til sulten er på sit højeste, så vil man ofte opnå at barnet græder så ulykkeligt og er så sulten, at det kan have meget svært ved at spise. Og det er rigtigt synd. Samtidig så skal små børn også hjælpes med at få en rytme, hvor de naturligt fornemmer både mæthed og sult, ligesom de skal hjælpes til at fornemme træthed og behov for at sove, ved at vi skærmer dem, lukker lyset ude osv. og de skal hjælpes til at være aktive og have vågne perioder.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke helt etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Derfor anbefaler man at man om natten ikke laver for mange aktiviteter, at man så vidt muligt ikke skifter barnet, ikke tænder lys, ikke stimulerer barnet for meget - men i stedet holder helt lav profil så barnet lærer at om natten sover man og at det er om dagen at man er vågen og aktiv ...
Når det er sagt, så er det naturligvis rigtig dejligt, hvis jeres dreng kan sove fra kl 20 til 05 ... men det er uhensigtmæssigt fordi han så skal indtage sit behov for mælk resten af døgnet og det kan være svært, når man ikke er ældre. Samtidig gør det at han måske bliver for sulten hen af morgenstunden og derfor har I jeres meget urolige morgener. Og at han bliver for sulten betyder ikke nødvendigvis at han så vil spise en meget stor flaske desværre ... Derfor vil jeg foreslå at I giver ham en flaske sen aften før I selv går i seng. I behøver ikke vække ham, men kan give ham flasken mere eller mindre i søvne og han vil kunne spise imens han sover. Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han sover.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften: Flaske
Sover til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat - de fleste børn vil også have brug for flaske om natten, men hvis jeres dreng kan sove fra ca midnat og til næste morgen uden mælk er det meget meget fint :)
Det er rigtig godt, hvis han kan sove mindst én lur dagligt på et par timer, fordi han derved kommer igennem de forskellige søvnstadier, som er vigtige for hans trivsel og udvikling.
Og ja, man er hos mange børn nødt til at hjælpe dem med at få mad, at blive puttet og sove osv. uden at de nødvendigvis sender store signaler omkring det selv. Hvis barnet ikke hjælpes med at få dækket sit behov for mælk dagen igennem, vil det naturligt komme i underskud og søge det ekstra om natten - hvilket man naturligvis også kan synes er rigtig godt, men de fleste af os vil trods alt gerne have lidt nattesøvn .. :) Og vi skal også hjælpe vores børn med at koble fra overfor verden og sove, når de har brug for det. Det gælder både de små og de lidt større - en 2 årig der ikke viser behov for middagslur, vil stadig have brug for at vi som voksne tager ansvar og giver barnet en lur .. :)
Jeg har skrevet flere bøger, som måske vil hjælpe jer videre. I min bog "Helens bog om børn og søvn", beskriver jeg blandt andet søvnen i 3-4 måneders alderen og de udfordringer man kan have netop der. I min bog "Helens bog om dit barns udvikling", beskriver jeg hvordan barnet oplever verden og i min bog "Helens bog om børn og mad" beskriver jeg barnets behov for mælk, skemad, hvordan man går igen, hvornår osv. og guider igennem fra de første skefulde og til barnet er 1.5 år gammel.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske