Brev:
Hvor meget må/bør børn lære?
Hej Helen
Vi har en datter på knap 21 måneder. Glad, aktiv, forstår stort set alt vi siger og er rigtigt god til at snakke. Kan godt lave sætninger med 4-5 ord (ikke altid udtalt rigtigt men vi forstår 80-90% af hvad hun siger). Hun kan genkende 4-5 fugle ud fra lyden (vi bor nær skov), kan nogle af farverne selvom de også nogle gange blandes sammen og er også begyndt at tælle lidt. Hun kan sige remsen op til 7, men kan tælle 2.
Uden at være medlem af mensa, så har både min mand og jeg prøvet at gå i skole og være foran så vi sad og kedede os og lavede opgaver der passede til højere klassetrin. Så der er sandsynlighed for at vores datter også har fået nogle fornuftige gener videregivet fra os uden lige at skulle gøre hende til noget "Wonderkid".
Min mand er nu bekymret for om vi får lært hende for meget, så hun også kommer til at kede sig i skolen. Kedsomhed var det han oplevede som det største problem. Hvilket så også gjorde det svært pludselig at skulle til at lave noget på de videregående uddannelser, hvor der altså var behov for at forberede sig hjemmefra og lektierne ikke bare kunne nås i frikvartererne.
For mit vedkommende genkender jeg også manglen på "lektiedisciplinen" men synes primært problemet har været mobning i folkeskolen, fordi det ikke var smart at ville lære noget. Så det er mere min bekymring. Men samtidig ærgrer jeg mig over at jeg ikke har lært så meget som jeg kunne have, hvis jeg havde fået muligheden og synes at min datter skal have lov at drage fordel af at kunne lære. Ikke for at pace hende til noget, men den del hun kan lege ind nemt nu synes jeg lige så godt hun kan få lov til.
Min mand synes ikke det er en fordel hvis hun allerede nu lærer at tælle for netop ikke at ende ...
... med at kede sig når hun starter i skole. Men jeg har spurgt dagplejemoren og derhenne øver de sig i at tælle og jeg har opfattelsen af at man i dag kan mere når man starter i børnehaveklasse end dengang hvor vi gik der. Hvor man ingenting kunne og skulle bruge første år på at lære at sidde stille og brugte tiden på at lege, brodere i karklude og synge sange (som jeg husker det).
En af vores venners datter som skal starte i skole efter sommerferien kan allerede regne lidt og der tænker jeg også at hun kommer til at kede sig og det er jo ikke den bedste start på et skoleliv. Men jeg synes heller ikke det kan være meningen at man skal holde igen for ikke at stikke ud.
Men dengang jeg selv gik i skole oplevede jeg også en pige der hoppede børnehaveklassen over fordi hun havde lært at læse af storesøsteren og var vildt skuffet over så lidt de skulle lære men da hun så gik i 5-6 klasse blev det et problem at hun var 1 år yngre end klassekammeraterne fordi hun ikke var lige så moden og så gav det sociale problemer. Og da jeg selv har kæmpet med dem er det ikke noget jeg ønsker at "forære" min datter.
I teorien er der jo noget der hedder differentieret undervisning men praksis er jo desværre ofte anderledes og jeg ønsker naturligvis ikke at give hende et forspring som på sigt bliver en hæmsko ifht. motivationen til at gå i skole (hvis det er for kedeligt) eller for ikke at blive mobbeoffer, fordi hun kan for meget fra starten.
Så spørgsmålet er:
1 - Hvad er "normalt" at kunne når man starter i børnehaveklasse i dag?
2 - Hvad er din holdning til om vi bør holde lidt igen med lærdommen for ikke at give hende problemer senere.
3 - Hvad er det ok og normalt at kunne når hun er hhv. 2, 3 og 4 år
På forhånd tak
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. maj 2025 | Sovevaner | 21 mdr.
Kære Helen, Vi håber, du kan hjælpe os med at skabe en kortere og endnu...
2. maj 2025 | Udstyr | 22 mdr.
Kære Helen Som du ved, så har vi store udfordringer med storesøsters (22mdr)...
13. april 2025 | Opdragelse | 22 mdr.
Håndtering af selvstændighedsalder og aftenputninger
Kære Helen Jeg skriver til dig igen om vores datter på 22 måneder, som i...
10. april 2025 | Opdragelse | 22 mdr.
Reaktion på at være blevet storesøster
Kære Helen Jeg skriver til dig igen om min datter på 22mdr som er blevet...
4. april 2025 | Sovevaner | 22 mdr.
Opfølgning på opvågninger om natten - 22mdr
Kære Helen Tak for dit svar vedr. mit brev om min datters opvågninger....
Viden om børn:
Sushi til gravide og ammende
Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.
Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.
Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...
Rygning
Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.
Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.