Svar: Middagslure
13. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Leise
Tak for dit brev :)
Når børn sover en kort formiddagslur og en længere middagslur, så fungere det ofte, fordi det netop sikrer at eftermiddagen ikke bliver for lang for barnet og at barnet dermed bliver overtræt og ked af det sidst på dagen. MEN, når det er sagt, så vil mange børn have en rytme og trives godt med en lang formiddagslur og en kortere middagslur og det lyder som om at jeres datter hører til disse.
Og det må hun gerne. Jeg synes det er rigtig fint og godt at hun sover 1 ½ - 2 ½ time om formiddagen og sover 1- 1 ½ time om eftermiddagen. Det er super. Hun kommer på den måde igennem de forskellige stadier af søvnen, får bearbejdet dagens oplevelser, udskiller væksthormon osv. som er vigtigt for hendes trivsel og udvikling og jeg synes derfor ikke at I skal ændre på dette, som det fungerer lige nu :)
Som udgangspunkt vil hun falde i søvn, når hun er træt og har brug for at sove og hun vil vågne, når hun ikke behøver sove mere og jeg synes I skal lade hende have den rytme, I nu har fundet ud af fungerer :)
De fleste børn vil først i 12-18 måneders alderen kunne begynde at nøjes med en lur dagligt og i den periode hvor de køres ind i institution eller dagpleje, vil de ofte have brug for at sove lidt ekstra. Du skriver ikke hvornår hun skal starte i vuggestue, men der er ikke umiddelbart nogen grund til at begynde at ændre på hendes rytme lige nu. Hun skal stadig de næste mange måneder have lov til at sove to lure dagligt og personalet i vuggestuen kan sagtens putte hende til formiddagslur kl ca 9. Det passer sandsynligvis fint ind i den daglige rytme.
Så der går lang tid før hun skal nøjes med kun én middagslur og lige nu skal hun have lov til at sove, som hun viser behov for :) Ikke ændre på noget der fungerer! :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske