Svar: Ammes hver 2. time døgnet rundt
12. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at din datter stortrives med amning og det er naturligvis rigtig dejligt. Jeg kan dog godt forstå at du synes det er hårdt, at amme hver anden time døgnet rundt ...
Nogle børn spiser meget ofte ved brystet og skal derfor ammes 10-12 gange i døgnet, hvor andre børn kan nøjes med 6 amninger ... Og nogle gange er der noget at gøre - f.eks. at lægge en skiftning ind mellem amningerne, så hun vågner lidt op til dåd og spiser færdig. Andre gange handler det om suttebehov og her kan en sut være en løsning og atter andre gange, så er tiden nødt til at arbejde lidt ...
Og faktisk tænker jeg at det stille og roligt vil ændre sig hos jer. Som jeg læser dit brev, så forsøger du allerede at tilbyde brystet af flere omgange, du er opmærksom på at hun får den fede mælk med ud og at hun skal mættes nok. Du lytter til hendes sutterytme og kan fint fornemme om hun synker og spiser som hun skal, og det lyder som om at hun rent faktisk spiser godt og også regulerer sit behov, som hun har brug for. Hun lyder faktisk til at have en fin fornemmelse for hvornår hun er sulten og tørstig og hun sender tydelige signaler omkring det.
Din datter er 4 måneder gammel nu og du beskriver en pige, der er meget opmærksom på verden og som følger godt med. Hun har også taget rigtig fint på og lyder til at trives på alle måde og jeg tænker at I sandsynligvis skal igang med lidt skemad inden for den næste måneds tid. Det vil naturligt give lidt ændring i hendes behov og også stimulere hende mundmotorisk osv.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og så ammes inden hun skal puttes til næste lur. Det vil være en rigtig god idé at starte med lidt skemad til frokost, så hun fyldes mere og mere op hele dagenigennem og på den måde får nedsat behovet for amninger stille og roligt. Hun skal også have lidt vand af en kop og du må faktisk godt, med den alder hun har nu, nogle gange prøve at tilbyde hende lidt vand at drikke, når hun en gang imellem virker tørstig og søger brystet. Tørsten bliver naturligt slukket ved brystet og hun skal som udgangspunkt have fri adgang til brystet, også når hun er tørstig, men det vil være okay at du også giver hende lidt vand af et lille snapseglas, så hun også lærer at drikke dette.
Suttetrangen og lysten til at have noget i munden kan på sigt også stilles ved at hun får lidt gulerod, agurk og lignende at gumle på og at skemaden fylder mere og mere. Så at hun ikke vil tage en sut, selvom hun har stort behov for at sutte er helt okay, her arbejder tiden også for jer.
Strækket mellem hver amning vil naturligt også blive længere i takt med at hun starter med lidt skemad og i takt med at hun spiser mere og mere om dagen og samtidig får sit behov for mælk /væske stillet i dagtimerne, vil hun naturligt ikke behøve søge brystet helt så hyppigt om natten.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre. Vågner også med en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Ammes lige nu, men hen af vejen indføres et grøntsagsmåltid her. Det er dog vigtigt at starte om dagen først.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Som du kan se indgår der i denne dagsplan 9 amninger og det vil være helt okay at du lige nu ammer så meget, men skemaden vil stille og roligt fylde mere og amningerne trappes ned - så på mange planer vil tiden som sagt arbejde for jer.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske