Svar: Hyppig natamning - 7 mdr.
12. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du skal naturligvis sikre dig at din dreng får både mælk og mad nok hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at han får sit behov dækket i dag og aftentimerne.
Det kan godt være nødvendigt at du i en periode vælger at amme ham om eftermiddagen stadigvæk. Dette for at sikre ham lidt ekstra mælk netop på et tidspunkt, hvor han ofte gerne vil tage imod og samtidig sikre hans behov. Det kan være en fordel at han får mælk hos dig om eftermiddagen i stedet for om natten.
Du skal også være opmærksom på at hans indtag af skemad ikke udgør så stor en del, at han ikke drikker mælk nok. Det kan altså være bedre at du giver ham 1 dl. grød og mos og han så tager mere fra hos dig, end at du giver ham 1 ½ - 2 dl. skemad og han så ikke drikker nok hos dig efterfølgende. Det er altså vigtigt at finde balancen mellem at sikre ham både mælk og skemad nok.
Du fortæller at I bruger min plan for dagen og det er rigtig godt, men med en ekstra amning om eftermiddagen ser den således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til formiddagslur
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden.
Ammes også stadig om eftermiddagen, for at sikre ham den ekstra væske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med en kartoffelbåd, kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Forskellige risretter vil være godt nu. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden brystet midt nat.
Det lyder som om at han ikke altid behøver brystet kl 23 men i stedet har brug for en ekstra amning i løbet af aftenen og det er naturligvis også helt okay. Nogle børn sover deres længste søvnstræk mellem kl 20 og 02, hvor andre sover det mellem 24 og 05 ... Og den flesksibilitet må der være.
Jeres dreng lyder til at have brug for nærheden, brug for at mærke at I er der og det er naturligvis vigtigt at I giver ham den tryghed. Jeg vil derfor anbefale at I kobler hans seng til jeres seng, fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen, - naturligvis sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Ved at koble sengene sammen, så har I mulighed for at lære ham at sove i egen seng, samtidig med at I ligger i jeres seng. Han kan beroliges med hænder, kærtegnes, holdes i hånden og på den måde betrygges og mærke at I er der, men stadig ligge i egen seng.
Hvis han om natten vil ammes hyppigere end hver 5 time (altså mellem 20 og 02 eller 24 og 05), så vil det være rigtig fint at I, når han søger brystet om natten forsøger at lære ham at sove uden. Han skal naturligvis have dækket sit behov, men et søvnstræk på ca 5 timer kan I godt arbejde på nu.
Når han vågner og søger brystet f.eks. kl 03 så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og selv ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. og her er det så en fordel at hans tremmeseng er koblet til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det. Og netop fordi han har lært det ved først at være hos dig, få brystet og så stille og roligt lært at undvære der og nøjes med dine kærtegn.
Og ja, han kan godt blive forvirret over at han nogle gange får brystet og andre gange ikke, men det er her også vigtigt at du forsøger at holde en fast rytme for dagen. Det vil naturligt påvirke hans indre ur og dermed også hans fornemmelse for om han er sulten eller tørstig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske