Brev:
Hyppig natamning - 7 mdr.
12. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Hyppig natamning - 7 mdr.
Hej Helen
Vores søn på 7 mdr (født 13 nov) forventer fortsat, at han bliver ammet hver gang han vågner om aftenen/natten. Han kan ikke trøstes med andet end brystet og bliver meget ulykkelig, hvis vi forsøger med sutten eller andet.
Vi har fulgt din dagsplan i bogen "børn og mad" og i løbet af dagen ammes han efter planen. Han spiser rigtig fint - begyndte på skemad allerede som 4mdr gammel, netop fordi vi havde problemer med hyppig amning om natten, dengang hver halvanden time HELE natten igennem. Det er ikke min opfattelse at den ekstra mad hjalp på ammeproblemerne, først da vi lod ham sove imellem os i vores seng begyndte han at sove længere stræk på 3-4timer.
Vores aften/nat ser nu således ud:
kl. 18.00: Får aftensmad, spiser altid godt ved dette måltid
kl. 18.30: Bades og får nattøj på. Vi hygger herefter med sut og dyne.
kl. ca. 19.00/19.30: Ammes til natten og lægges til at sove i egen seng. Falder typisk i søvn med det samme.
Herefter sker det ca. et par gange om ugen at han vågner igen efter et par timer og her er han fuldstændig utrøstelig, hvis han ikke får brystet. Han er først ikke rigtig vågen og søger tydeligt brystet, hvis det ikke gives, vågner han mere op og begynder at blive hysterisk grædende. Vi ender altid med at give efter og han falder i søvn igen lige så snart han har spist færdig.
kl. ca. 23.00: Vi går i seng. Selvom vi forsøger at være meget stille, vågner han typisk så snart vi er gået i seng og han vil ikke længere sove i egen seng. Nogen gange lykkedes det at liste ham tilbage i egen seng, men så kan vi være sikre på at han vågner igen indenfor en time og søger os igen. Vælger vi at han kan sove hos os, så sover han roligt videre.
kl. ca. 03.00; Vågner og vil have mad
kl. ca. 05.00/05.30: Vågner og vil have mad
kl. 07.00 er det seneste vi står op. Han er altid meget morgenfrisk.
Er det okay, at han vil amme så meget stadig, når han nu er 7 mdr?
Skal vi aktivt gøre noget for at ændre ammemønstret eller vil han naturlig vokse fra sit ammebehov indenfor de næste måneder? Bliver han forvirret over at jeg nogen gange tilbyder brystet, når han græder og andre gange vil trøste med sut og nærhed - han ved jo ikke at han ifg klokken ikke skulle ammes lige nu.
Med venlig hilsen
Stine