Svar: Fra med svøb til uden svøb
4. maj 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
De fleste børn vil ofte omkring 4 måneders alderen begynde at trille mere omkring og vil derfor også begynde at have brug for at kunne skifte lidt stilling, når de sover. I den alder vil mange børn også begynde at have brug for lidt mere plads omkring sig og liften er for lille, vuggen er for lille og de har brug for at sove mere direkte i seng eller barnevogn. En overgang fra lift og vugge til den lidt større seng og barnevogn kan godt være svøbet og stille og roligt skal barnet så lære at sove helt uden.
Generelt er det en god idé at svøbet bruges, når barnet skal overgive sig til søvnen og at man, når barnet sover godt, løsner svøbet lidt, så barnet ikke risikerer at blive overophedet. Samtidig lærer barnet også at sove uden at være tæt pakket ... og du kan derfor meget fint starte med at svøbe din datter, så hun falder i søvn på en tryg og god måde og når hun så sover, så prøve at løsne svøbet, så hun tilsidst kan sove uden og "bare" med svøbet eller et lignende tæppe over sig.
Nogle børn har en kraftig moro-refleks (faldrefleks) som går igang, når de skifter fra et søvnstadie til et andet og her kan svøbet være en rigtig god hjælp. Det hjælper barnet med at holde fysisk sammen på sig selv, så barnet kommer videre i søvnen og ikke vågner fordi det bliver forskrækket. Hos nogle børn er refleksen i hele kroppen, hos andre børn er refleksen tydeligt i enten benene eller armene.
Hvis din datter vågner fordi hendes faldrefleks går igang, så prøv at lægge mærke til om hun spjætter med arme eller ben. Hvis hun spjætter mest med armene, så kan det være en god idé at du bibeholder svøbet der, men forsøger at løsne det omkring benene, og modsat, hvis hun spjætter mest med sine ben. Det er således forskelligt om man skal løsne svøbet ved benene eller armene først ...
For nogle virker det at bruge en sovepose i stedet for svøbet, altså en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange forskelige priser og kvaliteter. Det at blive puttet i en pose kan hjælpe barnet til fysisk ro uden at være helt svøbt og det kan være lettere at "lette på posen", end på svøbet ... Nogle børn trives også fint med at komme fra svøbet over i en dyne, der stille og roligt også "lettes" omkring barnet, så barnet lærer at sove uden dynen fast puttet om sig - det kan være en fordel i forhold til at vi går den lunere tid i møde. Og måske kan et fleece tæppe eller et blødt tæppe i f.eks. Merionould også være en god overgang fra svøbet og til et løsere klæde.
Man kan sagtens opleve at børn selv begynder at protestere over at være svøbt og lirker sig fri af svøbet og så skal man naturligvis følge de signaler barnet sender. Så på den måde kan det sagtens være at din datter vokser fra sit behov for at være svøbt og at tiden af sig selv arbejder for jer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske