Svar: Høj intelligens?
Kære M.
Det lyder på mange måder som om at I har en meget kvik dreng og det kan naturligvis ikke udelukkes at han er en af de børn man siger har særlige forudsætninger. Det vil vise sig i løbet af de næste år, han er jo stadig ikke så gammel.
Børn med særlige forudsætninger reagerer ikke altid ens. Nogle børn er motorisk meget aktive og har svært ved at finde ro, de mangler stimulation og "hænger derfor i gardinerne", andre børn trækker sig ind i sig selv, de vil hellere sidde i hjørnet og kikke i en bog, end de vil spille fodbold med de andre ... Heldigvis er man i dag blevet mere og mere opmærksom på at nogle børn har særlige evner på et eller flere områder - og at det ikke handler om at forældrene "pacer" dem men om at de simpelthen er dygtige til visse ting. De kan f.eks. være langt foran deres jævnaldrende med hensyn til sprog, de kan have en særlig evne til at tænke abstrakt, de vil ofte rigtig gerne diskutere, de tilegner sig lynhurtigt ny viden, de kan fordybe sig i bestemte evner i lang tid ... De lærer sig måske at læse allerede imens de går i børnhave og knækker lynhurtigt hvordan alfabetet fungerer eller lærer sig hurtigt at regne og arbejde med tal på forskellige måde.
Ole Kyed er psykolog og har specialiseret sig i børn med særlige forudsætninger. Han tilbyder privat rådgivning og har også skrevet bøger om emnet. Der findes også foreningen "giftet children", som er for højt begavede børn og deres forældre.
Med hensyn til intelligens, så har Howard Gardner, der er amerikansk psykolog, beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt ...
... visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. De børn der hele tiden er rigtig meget i bevægelse kan sagtens lære bedst på denne måde.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Forskellen på børn ses ofte, når man mødes i mødregrupper, ser børn i vuggestuen osv. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på. Og det er rigtig dejligt at jeres dreng går et sted, hvor pædagogerne er opmærksomme på, at han måske på nogle punkter skal have nogle andre udfordringer - dejligt! :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
10. december 2025 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi er en familie på fire med mor, far og to skønne børn på 7 og...
18. november 2025 | Opdragelse | 6 år, 7 mdr.
Kære Helen Tak for svar på det sidste brev, som jeg sendte til dig. Det gav...
4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...
21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
Viden om børn:
K-vitamin til baby
Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.
Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...
Efterveer
Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.
Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







