Svar: Jeg kan ikke finde ud af det
Kære mor
Når man er fire år gammel, så sammenligner man ofte rigtig meget, hvad man selv kan i forhold til andre - både andre børn og også i forhold til de voksne man er sammen med.
Børn i jeres drengs alder har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv. Det er helt naturligt.
Men det er også naturligt at han nogle gange kan sige "jeg kan ikke finde ud af det" eller "min tegning er grim" eller lignende. Og du skal naturligvis gøre som du gør nogle gange forklare at han lærer det stille og roligt og jo mere han øver sig, jo bedre bliver han. Og netop give ham eksempler på, hvad han allerede har lært.
Og nogle gange vil der også i hans "min tegning er ikke flot", ligge en søgning af jeres bekræftelse. Han kan altså godt verbalt sige det modsatte af hvad han mener og på den måde netop søge jeres bekræftelse "Jo, den er da enormt flot din tegning" ... Og så er det jo at alt det her med selvtillid og selvværd kommer ind som I også har læst om. Og her mener jeg, at det er vigtigt at vi nogle gange reagerer spontant og viser barnets vores spontane glæde "sikke en flot tegning, er den til mig, tusind tak" og andre gange vil det være rigtig fint at tale om processen og altså ikke om hvor flot den er, men i stedet "hvordan kan det være du har valgt at bruge flere blå farver?", "jeg kan se at du har gjort dig umage, var den svær at lave?" eller lignende.
Det er naturligt svært for børn i denne alder at mærke, at de ikke kan, for de vil så gerne og det er et eller andet sted smerteligt at ...
... mærke sine egne begrænsninger. det er rigtig hårdt at mærke at andre kan noget, man endnu ikke selv mestrer og børn vil naturligt ofte sammenligne sig opad og ikke nedad. De vil gerne være "ligesom de store" og der vil naturligt være børn i børnehaven, som mestrer flere ting end jeres dreng gør - og det er hård læring.
De fleste børn vil også når de er 3-5 år gamle begynde at opfatte andre adskilt fra sig selv. En 3 årig vil f.eks ofte tro at en anden har samme følelser som barnet selv har, hvor barnet i 4-5 års alderen godt kan begynde at forstå, at vi kan have det eller føle forskelligt. Og også dette er vigtigt for jeres dreng at undersøge - han har brug for at vide om I føler og tænker ligesom han.
En 3 årig vil f.eks. godt kunne spørge "hvorfor græder babyen?", hvor en 4-5 årig vil kunne sige "jeg tror babyen er sulten" og hele denne udvikling, evne til at sætte sig ind i hvad andre mon føler er jeres dreng rigtig godt igang med. Det er en vigtig milepæl både socialt og intellektuelt og det er rigtig godt og vigtigt at I støtter ham i det - og netop også viser ham og forklarer ham igen og igen, at han er noget særligt for han er ham. Der findes kun en af hans slags og ingen kan nogensinde tage hans plads. Så nogle gange er det også rigtig godt bare at sige "måske er du ikke den bedste til alt, men ved du hvad, det vigtigste er ikke om du er god, det er at du er der, for jeg elsker dig overalt på jorden!"
Og nogle gange skal du lære ham det, vise ham vejen. "Jeg kan ikke finde ud af det" kan også være et råb om hjælp til at lære det. Og du kan måske lære ham det og sige "det vil jeg gerne hjælpe dig med at lære, har du lyst til at vi prøver at gøre det sammen?". Og så guide og vise ham vejen, så han oplever at det kan han faktisk sagtens ...
Håber at du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Pas godt på babynumsen i sommervarmen
Varme sommerdage er dejlige, men de kan hurtigt genere de små babynumser. Varme, fugt og friktion er desværre en sikker opskrift på en rød og irriteret hud under bleen.
For at bevare en normal og sund hud i bleområdet, er det vigtigt at tænke daglig forebyggelse ved bleskift. ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
24. juli 2025 | Opdragelse | 13 mdr.
Kære Helen, Du har tidligere hjulpet os med gode råd og ro i maven, så jeg...
19. juli 2025 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.
Kære Helen Jeg har brug for et godt råd til, hvordan vi forbereder vores...
17. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Kære Helen Beklager at jeg skriver igen, men du giver så utrolig gode og...
8. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Indkøring i dagpleje - 15 mdr.
Kære Helen Min søn på 15 måneder er for en uge siden startet i dagpleje....
5. juli 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Hej Helen Jeg har et helt konkret problem herhjemme lige nu, og det er at...
Viden om børn:
Honning
Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.
Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...
Navlestreng
Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.
Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.
Når moderkagen...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.