Svar: Kost og amning og lidt af hvert
12. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre at du har bestilt min bog om børn og mad, - i den skulle du gerne finde svar på nogle af de spørgsmål du også stiller mig i dag ... :)
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål i den rækkefølge de kommer, men nogle gange springer jeg lidt i det :)
Det er helt naturligt at din datters appetit varierer og det der er vigtigt lige nu er at I får skabt lidt rutiner omkring det at spise. Det betyder ikke noget om hun spiser få skefulde eller større mængde, det er vigtigst at hun bliver fortrolig med mad og med hele situationen og synes det er noget dejligt :)
Det er en rigtig god idé med en fast plan for dagen og et forslag til et barn på 5 ½ måned kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner efter med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sent den 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning.
Som du kan se af planen, så er den lavet sådan at din datter som udgangspunkt får skemad når hun vågner og ammes inden hun skal sove og det er en god rytme at arbejde hen imod.
Hun tilbydes vand til alle måltider og lige nu drikker hun naturligt kun små mængder, men lidt væske får hun og derudover lærer hun stille og roligt at drikke af et lille glas eller af en kop.
Skemaden skal lige nu ses som et supplement til den almindelige amning og derfor erstatter skemaden endnu ikke en amning. Den første amning der ryger vil normalt være amningen midt nat og her vil din datter være i 6 måneders alderen. I takt med at hun her begynder at få skemad 3 gange dagligt, vil hun kunne undvære brystet midt om natten og således der lærer at sove fra midnat og til næste morgen tidlig uden mælk - svarende til at sove 5-6 timer i alt :)
I 7 måneders alderen begynder hun at kunne spise større mængder. En normal portion er normalt mellem 1-2 dl. og hun vil være bedre til at drikke vand af kop. Hun kan spise mellemmåltider og stille og roligt erstatter maden således amningerne, så hun om formiddagen og eftermiddagen ikke længere behøver at få bryst hos dig.
I 8-9 måneders alderen vil hun trives med 3 amninger i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger i døgnet være passende. Antallet af amninger skrues naturligt ned i takt med at hun spiser mere og mere rigtig mad og kan drikke mere og mere væske af en kop.
Hvis du ønsker at stoppe amning inden før de næste måneder, så vil jeg anbefale at du begynder at introducere en flaske nu. Hun er så gammel at det kan være svært at få hende til at acceptere andet end brystet, så hvis du har et ønske om at hun skal tage flaske, så skal du arbejde på dette dagligt fra nu af ...
Hun skal have helt lind og fin grød. Hun må dog godt begynde at få grød af f.eks. hirse, quinoa eller boghvede. De er lavet af flager og giver dermed en mere fnugget konsistens og vil være en god overgang inden I i 6 måneders alderen kan begynde med havregrød og øllebrød.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde i høj stol imens de spiser og holde sig oprejst der. Når hun begynder at falde til siden eller falde forover så er hun træt i ryggen og skal ned og ligge på gulvet. Hun træner sin rygmuskulatur ved at ligge på maven på gulvet og det er vigtigt at I gør det dagligt :)
Med hensyn til søvn og søvnbehov, så vil det som sagt være passende med 3 lure dagligt. Den første lur kan godt være kort og måske kun vare 45-60 minutter og det er okay, men hendes middagslur skal du forsøge arbejde på er en længere og sammenhængende lur, så hun vænner sig til at sove længe midt på dagen. Hun må gerne sove et par timer :) Og så er der powernappen sidst på dagen, som måske ikke varer mere end 20-30 minutter ...
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på faste sove- og spisetider nu hvor din datter er 5 ½ måned gammel og det vil være en rigtig god idé at du forsøger at holde nogenlunde fast i tiderne, selvom I skal til babysvømning eller i mødregruppe. Det vil være naturligt at børnene også får frokost i mødregruppen, når I er sammen - alle børn har jo brug for at spise mad og vil på sigt nyde at spise sammen :) Og når I er af sted, vil det være godt at du tager mad med, som du kan give din datter undervejs. Hendes rytme bør som udgangspunkt ikke flyttes sig mere end +/- ½ times tid, hvis du vil have en hverdag, som giver dig nogenlunde overblik ... :)
Du kan læse mere om børn og søvn og hvad man kan forvente i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske