Svar: Aftensmad - 21 mdr.
29. november 2011
Alder:
21 mdr.
Kære V´s mor
Jeg synes det vigtigste er at din dreng spiser og at han forbinder det at spise med noget dejligt, noget hyggeligt og rart. Hvis han ikke har lyst til at spise, så får du ham ikke til at spise noget som helst, så det vigtigste er at lysten er der - og det er den.
Den skal du ikke ødelægge ved at begynde at kræve at han skal spise bestemte ting, eller sige "du skal smage!" eller "du skal spise op". For kommer man ud af den bane, så risikerer man først at tingene går i hårdknude.
Derfor er det rigtig fint at din dreng spiser som han gør og du skal naturligvis blive ved med at lave almindelige børnevenlige retter og du må også gerne give ham lidt rester til frokost (når han er hjemme) og også bruge rester som godnatmad inden sengetid. Og andre gange skal han så have lov til at få sin godnatgrød som han er glad for. Den sikrer ham en god mæthed inden sengetid og han sover godt.
Du kan variere hans grød så han får havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Og nogle gange bare give ham havregryn med mælk ligesom nu. Ligesom du skal forsøge at sikre at han til frokost får både grøntsager, kød og fisk, ris og pasta osv. så disse fødevarer ikke kun serveres om aftenen, hvor han ikke har så stor appetit.
Eftermiddagssnacken kunne være en fint revet råkost, hvor du river gulerod, spidskål, æble og iblander appelsinstykker og hælder over med lidt af appelsinsaften. På den måde sikrer du ham lidt ekstra grøntsager og så behøver du ikke bekymre dig så meget om hans indtag af grøntsager om aftenen.
Med hensyn til fedtstof i grøden så behøver han som udgangspunkt ikke dette mere, men hvis han er meget lille og spinkel og du gerne vil sikre ham lidt ekstra fedt, så anbefales det at du varierer imellem de forskellige typer af fedtstof. Så han får både smør, plantemargarine, Bakkedal osv. og at du også variere mellem de forskellige typer af olie - rapsolie, vindruekerneolie, tidselolie osv. Jo mere variation, jo bedre er det :)
Jeg synes det lyder som om at du skal tage det stille og roligt, din dreng spiser godt, ikke så meget til aftensmaden men hans appetit er i orden :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske