Svar: Dagligdags rutiner
29. november 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at det har været lidt svært hos jer i starten, men det lyder også som om at du er ved at få lidt mere overblik over dagen nu ... Det er rigtig godt :)
De fleste børn på din drengs alder vil have brug for at sove 3 gange dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Samlet vil han have brug for at sove ca 14½ time i døgnet. Dette er et gennemsnit, så det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det vil ofte være fordelt sådan at han sover samlet måske 3 ½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten.
Da din dreng sover ca 12 timer om natten vil han naturligt ikke kunne sove mere end ca 2 ½ time samlet i løbet af dagen og du kan godt prøve at arbejde på at hans dagslure bliver lidt længere og hans nattesøvn lidt kortere, så han ikke går helt så tidligt i seng. Det vil på sigt give bedre mulighed for at I spiser aftensmad sammen :)
Det er stadig vigtigt at din dreng får masser af mælk, han skal have mere mælk end han skal have skemad og det er vigtigt at du ikke giver ham særligt store mængder skemad af gangen. Du må godt forsøge at give ham skemad 3 gange dagligt som en fast rytme. Han behøver ikke få mere end et par skefulde til max ½ dl af gangen, dertil skal han have vand af kop og så skal han have mælk ved siden af.
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at indarbejde en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og får en flaske inden han skal sove. Flasken skal indgå som en fast del af hans putteritual, sådan er det hos jer om aftenen, men ikke i løbet af dagen og det vil være rigtig godt at han fast får mælk inden han skal sove. Det vil også gøre at han begynder at kunne sove længere lure.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre og derefter starter dagen
Morgen 7.30: Tilbydes et par skefulde grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9, sover her 1-1½ time som nu, men puttes lidt senere end normalt ...
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller lidt grøntsagsmos, vand af kop. Der gives kun ganske få skefulde, max ½ dl.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13: Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Sover her igen 1- 1½ time, det afhænger af hvor lang hans formiddagslur er og hvor lang en nattesøvn han tager.
Eftermiddag 15-15.30: Flaske
Sover dagens 3 lur som ofte er en kort lur på kun ½ time
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og får mad her, der på sigt passer med det tidspunkt hvor du spiser til aften. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Evt. Flaske
Som du kan se har jeg i min plan forsøgt at skubbe hans nuværende rytme lidt, så I kommer ind i en rytme, hvor han puttes til natten ca kl 19, som du har et ønske om vil passe på sigt.
Lige nu er det som sagt vigtigt at du netop har fokus på rytme og mere fokus på dette end på hvor meget han spiser af skemad. Det er små mængder, næsten smagsprøver og det er helt fint!
Det er forventeligt at han skal have mælk op til 6 gange i døgnet med den alder han har og at der skal indtages mælk aften, sen aften og tidlig morgen og mange børn har også stadig brug for mælk midt nat i denne alder.
Når han bliver 7 måneder ser planen anderledes ud, men ovenstående plan og rytme vil fint kunne hænge sammen med hans behov til den tid.
Jeg vil anbefale dig at du køber alle mine bøger - "Helens bog om børn og mad", "Sådan får du dit barn til at sove!" og "Sådan støtter du dit barns udvikling". Du kan også ønske dig dem i julegave :) De vil hjælpe dig godt netop fordi det er så nyt og svært det hele, når man står med sådan en lille størrelse første gang :)
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske