Svar: Maden galt i halsen
10. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har kunne bruge mit tidligere svar :)
Børn skal lære at spise mad i stykker. De skal lære at fornemme konsistensen af det de tygger og hvornår de kan synkes. De skal også lære, hvor langt ind i munden man kan komme mad, uden at brækrefleksen stimuleres osv. Det er noget børn lærer i takt med at de får mere og mere rigtig mad, får mad i hånden, mad med mere og mere bid - og øvelse gør mester.
Det er en god idé at starte med bløde frugtbåde som f.eks. appelsin, eller både af melon, fersken, blomme eller lignende, som barnet kan sidde og sutte saften ud af. Det er ikke så godt med f.eks. æblebåde, som knækker meget let og som er hårde og som derfor let kan sætte sig fast i halsen.
Det er korrekt at jeg ofte anbefaler ristede rugbrødsbjælker. De laves i ovnen - du kan se hvordan i babykøkkenet her på siden - web-tv/babykøkkenet - du kan også finde opskriften på dem og meget andet i min nye bog "Helens bog om børn og mad", som du også kan læse om her på siden.
Rugbrødsbjælker har den fordel at de er hårde på kanten, hvilket ofte er dejligt for barnet der har ømme gummer og så er de samtidig bløde indeni, så de lader sig let opbløde med spyt, når barnet sidder og gumler på dem. Samtidig vænner barnet sig til rugbrødssmagen og til det at skulle spise rugbrødshapsere, som er næste skridt.
De kogte stykker blomkål eller broccoli eller en kartoffelbåd lavet i ovnen anbefaler jeg fordi det er noget vi voksne ofte spiser. Så barnet kan få mere og mere familiemad. Samtidig er det mildt og dejligt for barnet, din dreng vil føle sig selvhjulpen, når han sidder med en buket i hånden og han vil kunne gumle sig igennem og vil nyde fornemmelsen - når de er let kogte vil han fint kunne gnaske sig igennem dem. En kartoffelbåd bagt i ovnen vil være lidt hård på ydersiden, men være blød i midten og vil derfor ikke sætte sig fast i halsen på samme måde, som en æblebåd f.eks. vil kunne gøre.
Børn der sidder med noget i hænderne skal altid være under opsyn og dette fordi du ikke altid kan stole på at de spytter det ud. Du er nødt til at være der, for at sikre at det ikke går galt ... Selvom det er sjældent at det går galt.
Sker det, så er det rigtig vigtigt at kunne førstehjælp - også dette kan du læse om i min bog "Helens bog om børn og mad" side 92-93 :)
Jeg håber du kan ruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske