Svar: Skemad - hvad kan vi gøre, for at få hende til at spise og sove bedre?
10. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til - beklager den lange svartid, men jeg har været på babymesse de sidste dage :)
Det er helt rigtigt, at der sandsynligvis er en sammenhæng mellem din datters indtag af mad og mælk om dagen og hendes opvågninger om natten. Og derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu kan øge hendes indtag.
Det betyder ikke at du skal give hende større portioner, men derimod vil det være vigtigt at du giver hende flere små hyppige måltider så hun får lidt og tit. Du skriver at hun ofte spiser ½ portion og måske er det for meget for hende, fordi hun så derefter ikke vil drikke sin mælk og får hun ikke mælken om dagen, skal hun naturligt søge den om natten ...
Det er således bedre at du giver hende bare ½ dl grød eller mos af gangen, vand af kop og så giver hende mælk efterfølgende. Det vil være rigtig godt at du forsøger at følge en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner af en lur og får mælk inden hun skal sove næste lur - ved at gøre på denne måde, så vil der naturligt også være lidt tid mellem de to måltider (skemåltider og mælkemåltider) så hun på den måde får bedre plads til begge dele.
Det vil også være rigtig godt at du nu begynder at give din datter mad der smager af mere, mad der tager mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Hun skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos, skal have mad i hånden - det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som hun kan gumle på selv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Grød - hvad hun nu kan lide. Prøv med hjemmelavet og købt grød. vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jern og vitaminer), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokosts 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Giv igen hjemmelavet eller købt mos, varier så hun får så meget forskelligt som muligt.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også ofte her
Powernappen springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så amme igen.
Du må gerne putte din datter i egen seng på eget værelse, men hun skal stadig ammes aften og sen aften og må som nu fortsat gerne komme ind til jer og blive ammet tidlig morgen og derefter sove videre. Det er helt relevant for hendes alder.
At hun har kunne sove fra kl 21 til 05 tidligere er super godt og dejligt for jer alle :) - men du kan ikke forvente dette med den alder hun har, og netop i takt med at skemaden fylder mere og mere om dagen, vil hun naturligt have brug for at få mere mælk på ydertidspunkterne, altså aften, sen aften og tidlig morgen. Det er et reelt behov :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske