Svar: Skemad og flaske
31. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, det er godt du skriver :)
Din dreng skal med den alder han har, ikke spise særlig meget skemad. Det vil være rigtig fint, at han kun spiser 4-5 skefuldt til max ½ dl. grød eller mos af gangen. Det er således bedre at du giver ham max ½ dl. skemad 2 gange dagligt og derudover giver ham flaske, end at du lader ham spise f.eks. 1 dl. skemad og han så afviser sine flasker.
Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte med skemad, som jeg læser dit brev, så åbner han munden og tager fint imod maden, kan også føre den tilbage i munden og synke den og virker interesseret. Men det er vigtigt at du ikke presser ham og faktisk er det vigtigt, at du stopper før han måske selv viser tegn til ikke at ville have mere. Det er netop vigtigt, for at han ikke får for meget skemad og dermed afviser sine flasker.
Det kan være en god idé i starten at starte med lidt mælk, så give skemad og så afslutte med mælk igen. Men stille og roligt, vil det faktisk være rigtig fint, hvis du starter med lidt skemad, når han vågner af en lur og giver vand af kop, og så først giver flaske inden han skal sove igen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes små skefulde grød, måske bare 4-5 skefulde, max ½ dl. og gives vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes evt. lidt grøntsagsmos, igen kun få skefulde og max ½ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Ved at gøre som ovenstående plan viser, så sikrer du plads til både skemad og mælk :)
Og ja - nogle dage vil han naturligt spise lidt mere end andre dage og det er okay. Ligesom vores appetit kan variere, så kan børns appetit det også. Det vigtigste er at han stadig får sin mælk - mælk er hans hovedindtag, og så er det bedre at han drikker sine flasker end fokus på mængden af skemad :)
Håber dette giver dig lidt ro og samtidig hjælper dig lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske