Svar: Lift
30. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Ja, jeres datter bør ud af liften med den alder hun har. Det er dejligt for hende at føle sig omsluttet og det gør hende tryg. Men hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at trille omkring, dreje om egen akse, sparke mere med benene osv. og det er vigtigt at hun får mulighed for dette, også når hun skal sove. Hun må gerne skifte stilling under søvn og det er dejligt for hende, at have plads til dette.
Derfor skal hun nu ud af liften - den skal ikke længere bruges i hverken barnevogn eller seng. Jeg ved fra dit tidligere brev, at I har haft stillet liften i tremmesengen og det er rigtig fint, så er hun vant til at sove i sin seng og kender derfor omgivelserne. Så at blive flyttet ud af liften og lagt direkte i sengen, vil ikke være så svært.
Fysisk ro, kan I så give hende ved at svøbe hende i dynen eller i et tæppe (alt efter hvor varmt det er). Når det er de kolde måneder, kan man bruge en voksipose eller lignende i sengen, men det er for varmt nu og I kan sagten bare putte hende med dynen eller tæppet, som I plejer at bruge liften. Så kan I sidde med hænderne på hendes krop og på den måde lade hende mærke at I er der.
Når hun puttes i barnevognen vil det være rigtig godt at I triller hende lidt, så hun holdes lidt i bevægelse. Igen vil vognen og dermed omgivelserne være kendte og hun vil skulle falde i søvn præcis som hun plejer, bare på lidt mere plads.
Nogle har glæde af en sengerand eller sætter en stof bog op med lidt billeder, som hun kan ligge og kikke på og som samtidig fylder lidt i siderne, så vognen eller sengen ikke virker for stor - for andre har det ingen betydning, barnet accepterer fint at ligge uden liften og nyder faktisk, at der er lidt mere plads :)
I skal altså bibeholde ritualet som I plejer, men ikke længere stille liften i sengen eller barnevognen. Hun skal puttes på samme måde, som I normalt ville gøre :)
Rigtig meget held og lykke, det bliver kun dejligt at få lidt mere plads at ligge på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske