Svar: Søvnrytme udfordringer - 4 mdr.
30. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Kære nybagte mor
Tillykke med at I har fået jeres lille ønskedatter. Selvom alle børn er ønskebørn, så er det jo lidt specielt, når det endelig lykkes efter flere års behandling :)
Jeres datter vil med den alder hun har, begynde at trives rigtig godt med en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt og det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde fast på dette. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. Og det lyder faktisk som om at det allerede er tilfældet og at du går med hende for at få hende til at sove 20 minutter sidst på eftermiddagen er helt fint. Jeg går ud fra at dette er hendes 3. lur og det vil ofte være dagens korteste lur og ofte være en powernap på netop 20-30 minutter. Så selvom den er kort, så er den vigtig.
Jeres datter oplever ting mere og mere bevidst, verden åbner sig for hende og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor ser man ofte en ændring i barnets søvnmønster her. Det ses blandt andet ved at barnet i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, barnet powernapper lidt mere end tidligere og ofte har barnet en meget lang vågenhedsperiode om aftenen. Det er derfor helt normalt at hun først kan parat til at sove når kl. er 22 - tidspunktet for putning om aftenen af helt af dagens rytme, mængde af søvn dagen igennem, hvornår sidste lur ligger osv.
Udover at barnet begynder at sove mere kortvarigt, så vil barnet ofte også samtidig have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du giver hende flaske inden hun skal sove.
Når man ammer, så vil man naturligt ofte amme hende lidt, når hun vågner og amme igen inden hun skal sove næste lur. Samme mønster kan man godt forsøge at følge med flasken, men ofte vil det være rigtig godt, hvis man kan forsøge at komme ind i en rytme, hvor det at få mælk/flaske er en del af putteritualet. Så hun altså ikke får flaske, når hun vågner men i stedet for inden hun skal sove. Denne rytme kommer naturligt mere og mere i takt med at hun begynder med skemad og på den måde vil tiden også arbejde for jer.
Det vil på sigt være naturligt at hun får skemad, når hun vågner af en lur og så får en flaske inden hun skal sove næste lur.
At hun varierer sit indtag, så hun nogle gange drikker meget og andre gange drikker mindre inden hun skal sove, kan meget vel hænge sammen med at hendes indtag naturligt varierer dagen igennem, fordi hun måske har lidt for travlt med at opleve verden og derfor "slatspiser" lidt. Og det er okay, så længe du bare er opmærksom på at hun får, hvad hun har behov for.
I de første måneder, vil det være almindeligt at barnet får mælk og derefter falder i søvn og puttes. Med den alder jeres datter har nu, vil det være rigtig fint, at I prøver at putte hende inden hun falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover helt.
Hun skal ud af sin lift og lære at sove i sin seng, svøbt i sin dyne eller i et tæppe, hvis dynen er for varm i øjeblikket, beroliges med jeres hænder, nærhed. Det kan nogle gange være en fordel at give hende flasken i sengen eller i barnevognen, der hvor hun skal sove, så hun ikke får afbrudt sit ritual ved at blive flyttet og derfor vågner op igen og I så skal starte forfra, fordi hun bliver ked af det. Giver I hende flaske imens hun ligger i seng eller barnevogn, så sørg for at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammerullet lille håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Hun er for lille til hovedpude, men I kan gøre det på denne måde.
Nogle gange vil hun naturligt stadig have brug for at falde i søvn tæt på jer og det er okay. Hun er stadig bare et lille myr og I må gerne lægge jer med hende i dobbeltsengen og på den måde give hende nærhed og ro. Så kan hun falde i søvn der ved siden af jer og inden I så selv går i seng, så kan I flytte hende til egen seng. Det er helt okay en gang imellem at gøre sådan og det kan måske være en måde, som far også kan bruge. Det er fint. Det skal her vægtes at hun falder i søvn på en tryg og god måde fremfor at hun græder og bliver rigtigt ked af det og forbinder det at skulle sove, med noget som ikke er rart.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
(Frokost 11.30): Her startes op med lidt grød, når hun viser sig parat til det. Kun ganske få skefulde i starten og lidt vand af kop)
Flaske og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte kun er på 20-30 minutter
Aften 19.30: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. flaske. De fleste børn har fortsat behov for mælk midt nat i denne alder.
Som sagt vil nogle børn også have en rytme, hvor de er meget vågne om aftenen og ikke sover før kl. 22. Så kan rytmen være sådan at barnet f.eks. får flaske kl. 19, 22 sover og igen midt nat kl 03 og næste morgen tidlig. Og det er også helt okay.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske