Svar: Mindre mælk om dagen - mere om natten!
30. juli 2011
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Det er vigtigt, når man begynder med skemad, at man sørger for at holde mængden af skemad nede, så barnet stadig får dækket sit behov for mælk. Det handler ikke kun om at sikre barnet mælk = kalk nok, men handler i allerhøjeste grad om at sikre barnet væske nok. Så selvom der kommer mælk i grød og mos og selvom barnet tilbydes vand af kop samme med skemaden, så er amning eller flaske stadig meget vigtigt.
De fleste børn har brug for 6 amninger eller flasker i døgnet, når de er 6 måneder, ved siden af at de også får skemad og drikke vand af kop. Og da du skal til at arbejde, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne arbejde fast på, at lillepigen får flaske. Du må gerne amme, når du er hjemme, men når far skal passe, vil det være godt at han kan give hende flaske, fordi hendes behov er stort. Det kan være rigtig svært at få introduceret en flaske, når jeres datter har den alder hun har. Hun vil naturligt ofte vælge den ægte vare og det er meget svært at ændre på dette.
Man kan sagtens sikre hendes behov ved at amme, når du er hjemme, - men 6 amninger mellem kl. 16 og 07 - det vil gå ud over din nattesøvn og vil ikke være særlig gavnligt for nogen af jer.
Prøv med Pigeon elastisk flaskesut og se om det kan hjælpe jer, prøv med udmalket modermælk, så hun skal vænne sig til at sutte på en flaske og ikke forholde sig til anden smag. Det er et forsøg værd, men ingen garanti ...
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud) frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes også ofte om eftermiddagen og det vil sandsynligvis være en dejlig måde for jer at mødes på, når I har været adskilt om dagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk - ofte fra midnat og til næste morgen tidlig. Det kan her også være en måde at lære hende at tage flaske på, at give flasken sen aften, fordi hun der spiser mere eller mindre i søvne og derfor bare accepterer og ikke protesterer.
Om formiddagen og inden middagsluren skal hun have mælk. Mælk inden middagsluren er særlig vigtig og det vil være rigtig godt at vænne hende til flaske der. Især der :)
I kan prøve med vand i flasken - igen for at se om det er smagen af mme hun ikke vil have eller om det er teknikken med at sutte på en flaske, hun har svært ved.
Alternativet til flaske kan være en tudkop, af den gammeldags slags, hvor mælken løber, når koppen tippes. Far kan give hende mælk på denne måde, hvis alt andet ikke virker ...
Det er som nævnt vigtigt at mængden af skemad holdes nede og det er derfor bedre at hun f.eks. spiser 3/4 dl. grød eller mos og drikker mælk end at hun spiser 1-1½ dl og afviser bryst eller flaske. Hun skal have små hyppige måltider, ikke store og få måltider for at være dækket ind.
Jeg håber planen viser hendes behov og hjælper far til at se, hvordan en dag kan fungerer, når han skal passe :)
Det er super dejligt at fædre nu tager orlov og prioriterer at være sammen med deres børn - men det er problematisk i forhold til amning og faktisk kan det være nødvendigt at man starter med flaske meget tidligt, hvis man vil være sikker på, at far kan give flaske, når fars barselsorlov starter. Det er altså et valg man træffer og et hensyn man ofte er nødt til at tage, ellers risikerer man at stå med et barn, som ikke kan få sit mælkebehov dækket imens mor er på arbejde ...
Det er et dilemma, som bestemt ikke er rart og jeg ville ønske at I var blevet informeret om dette noget før, så I havde kunne træffe beslutninger, som havde virket for jer alle tre nu. Men der er ikke andet for end at klø på og se om det lykkes og hvis far så ikke kan få hende til at tage flasken, så må han give modermælkserstatning af kop og mor må så amme, når du er hjemme ... :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske