Svar: Lange lure om dagen eller tidligere i seng om aftenen?
30. juli 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt, at du har fået en datter, som sover godt om natten og som sover en lang nattesøvn. Det skal du nyde, det vil mange misunde dig :)
Det er også helt forståeligt, at du synes det er hårdt, at lillepigen ikke sover særlig lang tid om dagen - men man kan desværre ikke få begge dele. Det er sjældent at børn sover både lange dagslure og en god lang nattesøvn ... men naturligvis kan man forsøge at arbejde på det, nogen garanti kan jeg dog ikke give dig :)
Netop når børn er 3-4 måneder gamle, så ændrer deres søvn sig. Deres non-REM søvn begynder at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Det er dog først i 6-8 måneders alderen, at non-REM-søvnen begynder at minde om den form for non-REM søvn, vi voksne og ældre børn har.
Din datter er aldersmæssigt der, hvor hun altså naturligt begynder at have mere stadieinddelt søvn. Det er meget normalt at børn i denne alder f.eks. kun sover 45 minutter af gangen, nogle gange mindre og så vågner de enten op og er friske eller skal have en sut, beroliges og hjælpes videre i søvnen igen.
Det er også sådan at din datter har en alder nu, hvor hun naturligt er mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikerer bevidst, hun kluk-ler osv. når du sidder og leger med hende. Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder hende på skødet osv. Det betyder at det er vigtigt at du nu forsøger at aktivere hende rigtig meget, når hun er vågen. Hendes vågne perioder, skal være meget aktive perioder - det har også betydning for hendes søvn og lure efterfølgende.
I løbet af de næste 1-2 måneder skal hun også igang med skemad, det giver igen en ny struktur og rytme på dagen og det vil være rigtig godt at du arbejder på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen. På den måde vil tiden også arbejde for jer og det vil give dig mere overblik over dagen, at du begynder at kunne regn med, hvornår hun sover og hvor lang tid hun sover.
Lige nu vil det være godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Du skal ikke gå så meget op i hvor lang hver lur er, men mere tænke på, at der skal være en fast rytme, som vil hjælpe jer fremover :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske