Svar: Mad og madplan
29. juli 2011
Alder:
9 mdr.
Kære mor til 2 skønne drenge
Det kan være lidt af en udfordring at få en hyggelig stemning ved bordet om aftenen, når man har to små størrelser, der begge spiser forskellige og har ting de vil have og ikke have og når man så selv også er træt og ved, hvor vigtigt det er at børnene spiser - og spiser sundt og varieret.
Det bedste I kan gøre er dog ofte at give børnene madro. Det betyder at I ikke skal sidde og diskutere maden, ikke skal tvinge børnene til at smage eller spise, men forsøge at give dem valgmuligheder og så lade dem spise selv.
Hvis du søger for at de får tilbudt forskellige typer af fødevarer i løbet af en dag og over flere dage, så vil de naturligt ofte spise varieret. Det gør ikke noget, at det så kun er kødet og ærterne der glider ned til aftensmaden den ene dag, hvis de til frokost, så har spist lidt pasta og om eftermiddagen har spist lidt gulerod.
Det er rigtig vigtigt at du sørger for, at der altid er mindst en ting de kan lide og resten er så et tilbud. Det giver tryghed for dem begge, hvis der er en ting, som de bare kan gå igang med at spise og det gør naturligt stemningen mere hyggeligt at man ikke med det samme skal diskutere om de vil have det eller ej. Det kan godt være en fiskefrikadelle eller noget pasta, det kan også sagtens være ½ stykke rugbrød ved siden af den varme mad. Og samtidig så giver det dig en sikkerhed og tryghed at vide, at de har fået noget og ikke går fra bordet med hel tom mave.
De fleste børn vil netop i 9-10 måneders alderen ofte begynde at lukke munden for skeen. Jeres dreng er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen, kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. Du kan ikke tvinge din dreng til at spise og der kommer intet godt ud af at forsøge. Men du kan forsøge at opmuntre og det gør du ved flere ting:
- Giv ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Det styrker ham mundmotorisk og det giver ham en følelse af at være selvstyrende.
- Sørg for faste måltider til faste tidspunkter hver dag. Han skal sidde i sin høje stol ved bordet, når han spiser. Det vil gøre at han ved, hvad der nu skal ske. Samtidig vil du sikre dig, at han rent faktisk er sulten og parat til at spise, fordi det sker på faste tidspunkter.
- Giv ham valgmuligheder på tallerkenen og lad ham gå igang med at spise det, han umiddelbart viser interesse for.
- Tal positivt om maden, "mmm mam mam smager godt", og opfordre ham gerne til det du vil have ham til "ind i munden skat", så han spiser og ikke leger med maden.
- Sørg for at det er hyggeligt ved bordet, god stemning, rar atmosfære og at der er tid til at spise
- Spis det samme og lad ham gerne smage fra din tallerken.
- Hjælp ham med lidt på en ske eller gaffel, når han selv bliver for træt og så du på dne måde også sikrer dig at han får lidt ekstra indenbords.
- Lad storebror være med til at lave maden og gøre det klar. Lillebror vil naturligt spejle sig i den ældste, så hvis han spiser og synes det er godt, så vil lillebror ofte gøre det samme :)
Et forslag til en dagsplan til et barn på 9 måneder kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos
Formiddagslur
Frokost 12.00: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende og må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Han kan fint få flaske i stedet for at blive ammet, når han er i vuggestue.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Han kan spise med fingrene eller med gaffel og I kan supplere med mos på en ske. Du kan f.eks. lade ham selv spise frikadellen med fingrene og så kan du made ham med kartoffel moset med sovs :) Vand af kop.
Suppleres ofte med en godnatgrød som en del af putteritualet og så du sikrer dig at han ikke går sulten i seng.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover til næste morgen tidlig.
De fleste børn vil i 10 måneders alderen kunne nøjes med to flasker eller amninger dagligt og de kan fint ligge aften og sen aften eller måske inden middagslur og aften - hvis man er heldig, at barnet kan undvære mælk hele natten - men det kan I måske godt være, sådan lyder det i din plan ... :)
Da han tager flaske, vil det være fint, hvis han kan få minimum 400ml mme dagligt, så kan han undvære jerntilskud. Hvis han ikke gør dette og du ammer, så skal han have jerntilskud dagligt.
Det er helt okay at du omkring kl. 24 tager ham over til dig, evt. ammer ham og beroliger ham der. Prøv om du så derefter kan få lidt ekstra ro på ham og tilbage i egen seng, hvor han så kan sove videre - med mindre I alle sover godt sammen, så må I naturligvis gerne det :)
Han må gerne få færdiglavet babymad en gang imellem, når det er praktisk i hverdagen og han kan også få det med i vuggestuen som supplement til anden mad. Hvis I selv skal medbringe mad til ham hver dag, så kan han få rester fra aftensmaden med - f.eks. frikadelle, pølse, kylling, rødspætte eller anden fisk eller lignende, gerne suppleret med pasta, ris, kartofler, grøntsager og måske lidt sovs eller dressing. Han kan også få rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg med, igen suppleret med lidt kogte grøntsager i stykker. Han må også gerne få ½ hårdkogt æg, lidt rejer, ost i bjælker og lignende med, som han kan sidde og spise selv.
Prøv at tale med personalet om, hvad mulighed de har for at varme mad til børnene til frokost og hvad de gerne ser at han har med :)
Riskiks fylder meget i en lille mave og indeholder ikke ret meget næring - hvis han er meget glad for dem, kan han få en eller et stykke af en en gang imellem, men det er bedre for ham at få brød, frugt, grød, grøntsager, tykmælk osv. som mellemmåltid og mindre kiks :)
Du kan godt, med den alder han har, stadig skjule lidt grøntsager i mad, som han gerne vil spise. Du kan bage forskellige slags grøntsager ind i brød, du kan også komme grøntsager ind i frikadelle eller fiskefars og på den måde få sikret ham lidt mere variation, netop fordi han jo er glad for frikadeller :) Der kan også kommes grøntsager i lasagne, kødsovs eller i et farsbrød :)
I skal som sagt sikre at der altid er et eller andet han kan spise. I kan ikke forvente at han bare spiser hvad der er på bordet og hvis han ikke gør det, at han så må sulte :) Han har brug for mange små hyppige måltider dagen igennem, han kan ikke undvære mad, men det er naturligt at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han måske lidt mere til det næste og det er okay :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske