Svar: Problemer med putning om aftenen
28. juli 2011
Alder:
7 mdr.
Kære familie
Tak for jeres brev og velkommen til - dejligt at høre at I har læst min bog om børn og søvn! :)
Jeg er nødt til at sige til jer, at urolig søvn, må I nok indstille jer på det næste stykke tid. Det er ikke fordi I gør noget galt, men skyldes simpelthen, at I har en dreng der motorisk er længere fremme end han er aldersmæssigt mentalt. Og de gange, hvor jeg har oplevet, børn som kravler allerede i 6 måneders alderen, så er der erfaringsmæssigt ekstra søvnudfordringer ...
Det bliver anderledes i takt med at han bliver ældre, man kan godt sige at han vokser lidt fra det. Men det er en svær periode der, hvor han motorisk opfører sig som et barn på 9 måneder og faktisk mentalt kun er 6½. Alt hvad han oplever om dagen skal jo bearbejdes i søvne og gennem drømme og det betyder, at han har ekstra meget drømme aktivitet. Og samtidig har han så rigtig svært ved overhovedet at slappe af i sin krop, svært ved at finde fysisk ro. Så jeg siger dette, fordi jeg håber at det kan give jer en ro at vide, at det er sådan han er. Det er ikke fordi I gør noget galt eller der er noget galt med ham - men I har en dreng, der er motorisk længere fremme end han er mentalt og det er en udfordring og det vil påvirke hans søvn! :)
Jeres plan for dagen ser fin ud og det er meget passende at han sover sent og puttes kl. 21, når han sover så lang en formiddagslur og sover sen middagslur. Tingene hænger jo sammen og et puttetidspunkt omkring kl. 21 lyder fint. Jeg går ud fra at I først putter ham omkring kl. 21 og ikke allerede kl. 20 - hvis I ikke gør det, så er det måske første skridt til ændring ... :)
Jeg synes ikke det gør noget, at du sætter dig med ham og får ro på ham. Du kan på samme måde lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham, når han skal sove. Så han får tæt fysisk kontakt og nærhed. Det er netop ekstra vigtigt, når han motorisk er så meget igang og mentalt stadig er så lille, at han hjælpes til fysisk ro, ved at I giver ham ro. Ved at I holder om ham, næsten bruger jeres krop som et tæppe omkring ham, holder armene om ham osv. så han finder fysisk ro via jeres ro og greb. Det er sandsynligvis det du gør, når du skriver at du 'tvinger ham til at finde ro'.
Det er ikke en dårlig vane, tværtimod, så er det ofte nødvendigt, netop fordi han er som han er. Far kan på samme måde prøve at lægge sig med ham og hjælpe ham til ro i dobbeltsengen imens han så får en flaske.
Det er rigtig godt, hvis han registrerer at han bliver flyttet over i sin tremmeseng - men stadig er det lige nu vigtigere at han hjælpes til ro og falder trygt i søvn uden for meget gråd eller kamp :)
Far må på banen med flaske og nærhed og netop ved at deltage så meget som muligt i dagligdagen. Være den der bader ham, skifter ham, giver ham mad osv. Jo mere far deltager, jo lettere bliver det naturligt også for far at tage over.
Men så længe mor ammer, vil det naturligt ofte være mor der foretrækkes og det er helt naturligt. Brystet og det at blive holdt i favn med mor, hud mod hud kontakt giver jeres søn en ro, som ikke kan gives på samme måde med flaske eller andet. Og det er okay. Jeg kan godt forstå at du som mor gerne vil kunne tage i byen eller lave andet, uden at tænke på om jeres dreng nu kan sove - men stadig - han er et lille myr, ikke ret gammel og at han har brug for sin mor, når han skal sove er naturligt :)
Så jo mere far er på banen, jo bedre vil det gå fremover, og jo lettere bliver det naturligt også for far at overtage barsel...
Når jeres dreng vågner og græder efter at være faldet i søvn, så er det sandsynligvis fordi han drømmer og også græd, da han faldt i søvn. Han vågner lidt op og skal registrere at alt er, som da han faldt i søvn og mærker så igen den uro og gråd, som han havde, da han overgav sig til søvnen og derfor klynker han og græder han i søvne. Det bedste er naturligvis, hvis han kan falde i søvn uden gråd - så sover han også bedre om natten :)
Han er umiddelbart for lille til at I kan gøre noget ved de tidlige morgener. Det bedste I kan gøre er at forsøge at holde nogenlunde fast i de faste tider dagen igennem. Det vil sige, forsøge at holde fast i spisetidspunkter, sovetidspunkter, hvornår I er aktive, leger med ham osv. Jo mere rytme og struktur der er hver dag, jo mere ens rytme han har, jo mere vil det påvirke hans indre ur og dermed også påvirke, hvornår han går i seng og hvornår han står op.
Det betyder også at man nogle gange godt kan være nødsaget til at vække ham i løbet af dagen, så han ikke sove så lang en lur, at det ødelægger rytmen - men igen, man skal også være fleksibel med så lille et barn og hvis han nogle dage har brug for at sove 3 timers formiddagslur, så er det jo et eller andet sted okay. Men det er naturligt, at han på sigt og I måske på sigt, vil trives bedre med at han kun sover 1½ time om formiddagen og 1½ time over middag og så måske kan forlænge sin nattesøvn lidt ... Men tiden må altså også arbejde for jer her :)
Når han vågner om natten, så hænger det sandsynligvis også sammen med gråden, når han skal sove. Men det hænger højst sandsynligt også sammen med at han motorisk er så godt igang som han er. Han får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra, han får sparket dynen af, får drejet sig rundt eller skubbet sig i et hjørne af sengen og han bliver frustreret over det i søvne og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Det vil være rigtig godt, hvis I i første omgang kan forsøge at få roen på ham og få ham videre i søvnen i sin seng, andre gange går det ikke og så må I tage ham op og putte ham igen.
I kunne også gøre det, at I fjerner siden af hans tremmeseng og kobler hans seng til jeres. Det vil for det første gøre, at han stadig lærer at sove i sin egen seng, men I ville kunne give ham fysisk ro og hjælpe ham videre i søvnen, netop fordi I ville kunne ligge ved siden af ham og berolige ham med jeres hænder på hans krop. Uden at I behøver stå op og uden at I behøver løfte ham op og berolige ham i jeres arme ...
Det kunne måske godt være en god løsning for jer :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske