Svar: Bananer, bananer, bananer ...
28. juli 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Nanna
Håber I nyder solskinsvejret i dag ... :)
Der er ikke noget maksimum indtag på bananer eller anden frugt - som udgangspunkt anbefales at børn spiser varieret og ikke kun en bestemt ting.
Det er helt normalt at jeres dreng har perioder, hvor han spiser bestemte ting. Sådan vil børn i perioder ofte helst have f.eks. rugbrød og vil ikke spise varm middagsmad, så vil de kun spise pasta og vil ikke spise kød og I andre perioder er det så kun kødet der glider ned og ikke grøntsagerne. Det kan variere meget og det skal man ikke gøre så stort et nummer ud af - det er ofte en periode og det vigtigste er at barnet har lyst til at spise, forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og at barnet fornemmer mæthed og sult.
Og måske er det også noget som spiller ind hos jer - ud over at jeres dreng lige nu rigtig godt kan lide bananer - at han måske søger det ekstra, hvis han er sulten og hans blodsukker daler lidt ... Prøv derfor at overveje om han har brug for lidt ekstra mellemmåltider eller måske har brug for lidt mere mættende mellemmåltider. Prøv også at give ham banan sammen med andre ting, så han ikke kun får banan, men også får andet. Du kan f.eks. godt lave en frugtskål, hvori der indgår banan, men hvor han også får kiwi, appelsin, fersken, blomme, pære, jordbær og lignende, som du kan få fint af i øjeblikket :)
Hvis han så spiser bananen og beder om mere banan, så kan du sige "du må gerne få mere banan, men du skal spise de andre frugter først" eller lignende.
Du kan også give ham tykmælk med lidt banan på.
Men ellers sker der sandsynligvis ikke noget ved at han nogle dage spiser 2 bananer - han lyder jo til at spise godt og varieret og har ikke problemer med at spise :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske