Svar: Finmotorik - tegner kun kruseduller
Kære Flemming
Hvis man giver et barn et tomt stykke papir, så er der naturligt et utal af muligheder for, hvad det papir helt konkret skal bruges til. De kruseduller din datter laver er hendes løsning på det konkrete papir.
For at ændre på dette, så kræver det naturligvis at hun både er motiveret og kan koncentrere sig. Ud over at hun langsomt skal lære at holde på en blyant/tush. Med hensyn til det sidste, så kan man købe sådanne små 'trekanter' i boghandlen, som man sætter på blyanten og som hjælper barnet til at holde mere korrekt. Det bruger man også i de første skoleklasser.
Jeg tror det er vigtigt at du tager udgangspunkt i noget meget simpelt, så hun langsom lærer hvad det egentlig drejer sig om. Noget helt simpelt kan være at du tegner en rød cirkel, som hun så skal farvelægge rød. En grøn cirkel skal farvelægges grøn osv. Til at begynde med skal du kun lave en cirkel på papiret og koncentration og øvelsen går på at farve inden for stregen, hvilket sikkert er svært nok for hende.
Når hun har fundet ud af, hvad det drejer sig om, så kan I gå over til en malebog, hvor der er store billeder, der skal farvelægges. Du kan så på samme måde indtegne det område der skal være rødt, grønt osv. og lade din datter ...
... udfylde resten.
Det kan i hvert fald være en måde at komme lidt videre på.
Noget andet vigtigt er at hun får lov til at lege med perler, bygge puslespil, sy med nål og tråd osv. Alt sammen noget der er med til at styrke hendes finmotorik.
Det er meget vigtigt at du giver hende følelsen af at det hun gør er rigtig godt. Hun gør jo det bedste hun kan og hun skal have meget ros undervejs:o)
Kort omkring sproget, så må du lade børnehaven vurdere behovet for talepædagog. Du har dog altid mulighed for som far at kontakte kommunens talepædagog og få gode råd. Kort vil jeg lige sige at netop S-lyden er svær for mange børn og bliver til en D-lyd i stedet. Du skal ikke rette hende, men i stedet gentage ordet, så hun hører det rigtigt, evt. med lidt mere hvislen på s-lyden, så lyden træder tydeligere frem uden overdrivelse. Sko udtales f.eks. ssgo, stol som sstol. Øv også hvislelyden med hende,- hvad siger slagen 'sssss' og læs en bog om slangen, så det bliver naturligt.
Bogen 'Kaj og Andrea på jagt efter bogstaver' kan anbefales, men der findes mange andre rigtig gode bøger. Gør det til en vane at I læser sammen og snakker om billerne, lydende, på så naturlig en måde som muligt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.
Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...
27. november 2025 | Udvikling | 7 mdr.
7.5 måneder datter meget knyttet til mig
Kære Helen, Det kunne være rart med rådgivning vedr. min datters adfærd....
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
Viden om børn:
Vugge - vugning, bevægelse
At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.
Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...
Passiv rygning og børn
Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.
Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.
Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







