Brev:
Gået i stå med rytmen og mad
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi min søn på 9 1/2 måned er gået i stå med maden/rytmen. Jeg har læst de andre breve du har besvaret som går lidt ud på det samme, men jeg har behov for at du hjælper mig mht om vi skal ændre meget på rytmen eller se tiden an.
Han er begyndt indenfor den sidste måneds tid at vågne meget tidlig så det laver meget om i hans interesse for mad synes jeg - især morgenmaden.
En typisk dag vil se sådan her ud:
Kl 05.00 - måske 04.40 vågner han
Kl 06.15 ca - spiser havregrød eller øllebrød hvis vi er heldige. Nogle dage går det godt - men synes mange af dagene går med pyller og kun en meget lille portion af maden.
Kl 07.30 - her forsøger jeg med 1/2 bolle med smør og ost - men heller ikke her er interessen særlig stor og han gider heller ikke selv hvis han får lov at prøve at spise det i små hapsere. Så bliver han lettere irriteret og mister interessen.
Kl 08.00 bliver han puttet og bliver vækket igen kl 09.30 - ellers kan han finde på at sove mellem 2 og 3 timer og det synes jeg er for meget, så det forsøger vi at lave om på.
Kl 10.45 spiser han frokost og vi har været mange variationer igennem. Fisk generelt på brød, rester fra dagen før, grøntsagsmos osv osv osv. Igen nogle dage går han lidt i baglås og spiser meget lidt - i forhold til hvad jeg synes han burde spise i hans alder.
Kl 12.20 får han ca. 200 ml MME i flaske og bliver puttet til lur.
Kl 14.30 vågner han igen, så han sover ca 2 timer.
Kl 15.30 - prøver jeg med 1/2 bolle, yoghurt både med revet frugt/rugbrødsdrys og frugtmos og det lykkedes ofte men brødet har ikke så stor interesse som ved de andre måltider.
Kl 17.30 får han aftensmad - også her forsøger vi at variere alt muligt
Kl 19.00 bliver han puttet med 200 ml MME ca.
Og sover herefter til kl 05.00 ca
Mine spm går så på:
1: Skal vi droppe brød for en periode for ikke at tvinge for meget, for han afviser enormt tit det vi fører op til hans mund inden han ...
... overhovedet ved hvad vi vil give ham og bliver lidt pyller?
2: Skal vi bare afvente og så håbe det er en periode han er igennem grundet hans alder og så bare være glad for det han indtager selvom det er meget små mængder?
3: Skal vi stå fast ved at det vi først vil give ham er det der er. Men hvis han så afviser så skal vi ikke forsøge med noget andet for bare at få mad i ham. Så han ikke kun spiser det han lige har lyst det, men skal lære at han skal spise det der bliver serveret. Eller han for lille til at forstå det?
4: Skal vi prøve at flytte flasken fra middagsluren hen til tidlig morgen kl 05.00 for at få ham evt til at sove lidt længere, så han ikke virker pyller ved morgenmaden - eller hjælper det ikke og gør at han måske sover kortere tid om eftermiddagen?
5: Skal vi bare accepetere at han bare er et barn der vågner tidligt og alt det måske ændrer sig når han starter i vuggestuen her om et par måneder. Kan det betale sig at prøve at ændre rytmen nu?
Jeg er bare så frustreret over at vi forsøger og forsøger, når vi har været vant til han bare har spist alt og sovet til omkring kl 06.00. Vi vil heller ikke reagere når han ikke vil spise, for at han ikke skal vinde ved at prøve at fremprovokere en reaktion fra vores side. Altså sådan at vi viser ham at vi er irriteret/frusteret. Men jeg kan mærke at jeg begynder at blive små stresset over det nu og det orker jeg bare ikke.
Plus jeg ved heller ikke om det hele er fordi han kommer for tidligt op om morgen og deraf bliver for hurtig træt igen, men han er helt frisk og glad når vi kommer derind. Og at vi vækker ham i løbet af dagen for at prøve at give ham kort formiddagslur og længere eftermiddagslur for det virker mere logisk synes jeg.
Men han virker glad og tilfreds i løbet af dagen generelt og er en vidunderlig dreng
Undskyld det lange brev men jeg havde lige brug for at komme ud med alle mine tanker og spørgsmål. Håber ikke det er for forvirrende:)
Hilsen Den frusteret mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
16. maj 2025 | Sovevaner | 10 mdr.
Hej Helen, Min søde datter er startet i dagpleje her d 1 maj. Indkøringen er...
14. maj 2025 | Sovevaner | 10 mdr.
Svær søvnmangel pga mange opvågninger
Kære Helen Min datter er netop blevet 10 måneder og jeg skriver til dig for...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
29. april 2025 | Diverse | 10 mdr.
Kære Helen. Tak for dit sidste svar angående mad. Jeg synes, at det går...
10. april 2025 | Sovevaner | 10 mdr.
Kære Helen Din brevkasse har været en kæmpe hjælp hele vores tid som nye...
Viden om børn:
Moderkage
Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.
Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.
Når moderkagen...
Ammestillinger
Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.
Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.
Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.