Svar: Madplan - ville gerne kunne starte med havregrød?
2. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Marie-Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 5-6 amninger i døgnet. Når barnet bliver 7 måneder vil fire amninger dagligt ofte være passende og i 8-9 måneders alderen skæres ned til 3 amninger.
Det er super flot at din datter sover igennem allerede nu og måske behøver du ikke amme mere end de 4 gange du gør. Nogle kvinder producerer rigtig meget mælk og hvis din datter dier rigtig godt, du har en hurtig nedløbsrefleks og hun et godt sug, så får hun måske 200ml fra dig hver gang og så er hendes behov rigtig godt dækket :) Det er super!
MEN, for der er et lille men - du skal nok indstille dig på at i takt med at hun begynder at få behov for mere rigtig mad, og dermed spise mere om dagen, så vil hendes mælkebehov naturligt skulle dækkes på ydertidspunkterne. Det vil derfor være helt naturligt, at hun ammes sen aften og/eller tidlig morgen.
Når børn kan nøjes med fire amninger, så ligger de normalt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og en plan det tilgodeser dette og samtidig tilgodeser din datters behov for mere varieret mad vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 11.30-12
Eftermiddag 14.30: Ammes og tilbydes også gerne lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernapper som nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 20.30 som nu
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1
Du fortæller at din datter ofte vågner 1-2 gange om natten og har brug for sutten og jeg må indrømme at jeg er lidt tilbøjelig til at sige, at du måske bør amme hende den ene gang, hvor hun vågner og ikke holde hende hen med en sut - det vil for det første sikre hendes mælkeindtag netop fordi hendes indtag af rigtig mad begynder at fylde om dagen. Men det vil også gøre at du ikke har så fyldte bryster om morgenen, når du vågner ...
I planen jeg sender har jeg sagt amning 2 gange om natten - det behøver du ikke - du kan f.eks. godt amme om aftenen kl. 20.30 i forbindelse med putning, igen kl. 01 når hun vågner og søger (der hvor du normalt giver sutten) og så stå op og starte dagen med grød og så amme inden formiddagsluren i stedet. Det er også en mulighed - men det er vigtigt at du kommer op på mindst 4 amninger i døgnet de næste par måneder frem ...
At hun falder i søvn med sut om aftenen, at du ammer og udskifter brystet med sutten synes jeg lige nu lyder fint, det lyder ikke problematisk - men det er naturligvis noget I skal være opmærksomme på om kan udvikle sig til en dårlig vane.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej og viser hvad I kan forvente det næste stykke tid :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske