Svar: Laktulose - 7 mdr.
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Som udgangspunkt mener jeg at det er rigtig vigtigt at holde barnets mave igang - hvis maven ikke fungerer så spiser barnet ikke nok, drikker ikke nok, sover dårligt og trives generelt ikke - så jo mere man kan holde gang i maven, jo bedre er det.
Jeg mener også at det så vidt muligt er vigtigt at holde gang i maven naturligt - det vil sige sammensætte maden, så barnet så vidt muligt får mad, der får maven til at fungere godt. Det vil sige grovere grødtyper - grød max to gange dagligt. Grøntsagsmos med kød og fisk, gerne med sovs der smører og milde krydderier, mad med lidt mere bid, men stadig kogt - og igen gerne to gange dagligt.
Frisk frugt og frugtmos indgår også som en del af en naturlig kost og det er her vigtigt at varierer mellem de forskellige typer af frugt og bær. Sveskemos er godt til at holde maven igang, det er blomme- og abrikosmos også og det er fint at varierer. Frugt bruges ofte som mellemmåltider.
Væske nok er vigtigt - børn skal have både mælk og vand for at maven fungerer optimalt og det er vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at barnet afviser at få mælk/væske. Det er derfor bedre at barnet tilbydes 1 dl. skemad 4 gange dagligt og derefter også drikke mælk, end at barnet spiser 2 dl. skemad to gange dagligt og ikke vil have sin mælk ...
Motion/bevægelse er vigtigt. Det er vigtigt at man hjælper sit barn med at bruge sine ben, trille, sparke, krybe osv. Jo mere barnet bevæger sig, jo bedre fungerer maven også.
Og hvis barnet så trods alt dette alligevel har problemer med maven, så synes jeg bestemt at det er en god idé at give laktulose. Nogle har brug for det i længere perioder, andre har kun brug for det i få dage - det må vurderes individuelt.
Laktulose virker ved at trække væske fra tarmen, så afføringer bliver blød og så barnet derved lettere kan komme af med den. Laktulose påvirker ikke tarmbevægelserne og giver derfor ikke doven tarm, som andre afføringsmidler kan gøre og det er normalt ikke problematisk eller vanedannende at give laktulose.
Det samme gælder movicol, som mange børneafdelinger benytter. Det virker på samme måde som laktulose. Det gives som drys på mad eller opløst i vand og drikkes af en flaske. Det er dog på recept og skal derfor ordineres af lægen, hvor laktulose kan købes i håndkøb.
Jeg er bestemt fortaler for at man bruger laktulose eller movicol til børn, hvis de har problemer med forstoppelse og hvorlænge man så vil bruge det og har behov for at bruge det må afhænge af, hvordan barnet har det. Og også af hvordan man formår at få sammensat kosten og indtaget af væske, så barnet trives bedst. Og så kan man skrue ned stille og roligt over nogle dage og justere ind efter behov.
Hos jer lyder det faktisk som om at jeres datter måske har brug for lidt laktulose igen - og at få 1 ml er ikke ret meget.
For en god ordens skyld vil jeg lige sende dig et forslag til hvordan en dagsplan kan se ud, lavet ud fra dine tidligere angivne tider:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske forsøges og puttes i forbindelse dermed ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes evt amning, hvis hun ikke er ammet inden luren. Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad - boller i karry, kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen, ris med sovs. Suppleres med kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske