Svar: Råd og vejledning om mælkeindtag - 7 mdr.
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire amninger eller flasker i døgnet - det svarer til et sted mellem 650-750ml mælk og derudover dækkes deres behov for væske så af den vand, som de kan drikke af en kop.
Når man ammer så ved man aldrig præcist, hvor meget barnet får, men du må et eller andet sted stole på at hendes behov bliver dækket, hvis du tilbyder mindst 4 gange dagligt og lader hende spiser, hvad hun så der viser behov for. At hun kun dier fra et bryst af gangen og ofte dier kortvarigt er helt okay, så længe hun har våde bleer og tager fint på. Og det lyder jo sådan - så du har sandsynligvis en hurtig nedløbsrefleks og en pige med et godt sug :)
Jeg synes dog at det vil være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at drikke lidt mælk inden middagsluren. Det at få bryst eller flaske midt på dagen sikrer hende en lidt større mængde, end hun normalt vil kunne drikke af en kop og jeg synes hun er lidt for lille til slet ikke at få mælk i løbet af dagen .. så prøv med brystet inden middagslur og afviser hun det, så forsøg med en flaske - giv hende evt. flasken i barnevognen og lad den indgå som en del af hendes putteritual der.
Jeg synes det er fint at lave grød på både mme og vand og ikke udelukkende på mme - men hvis det kniber med at få mælk nok i hende, så er det fint at du kun bruger mme. Det er også fint at du tilbyder lidt sødmælk af en kop, så hendes indtag af kalk sikres den vej igennem, men det er stadig meget små mængder sødmælk hun må få. Det samme gælder brug af tykmælk, yoghurt eller lignende - hun må godt få lidt, men i små mængder, ikke mere end ca ½ dl. af gangen ...
De fire amninger/flasker som børn i 7 måneders alderen normalt trives med ligger ofte tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeg synes det er en rigtig god idé at give flaske (eller bryst) sen aften, inden I selv går i seng f.eks. kl. 22.30-23 og her give det til hende uden for meget postyr. De fleste børn vil godt kunne spise mere eller mindre i søvne og behøver ikke blive vækket for at få mælken. Det kan netop fylde lidt ekstra godt op til natten og sikre at hun så ikke vågner kl. 01 - hvor I lige er faldet i søvn og sover allerbedst.
Hvis det slet ikke kan fungerer med mælk i løbet af dagen hos jer, så er muligheden naturligvis at du sikrer hende mælken på ydertidspunkterne aften og nat - men igen - det er jo dejligt for alle, både jer og jeres datter, hvis man kan sove 6 timer uden mælk om natten ... :) Det er ikke kun jer der har brug for sammenhængende søvn, det har lillepigen også og her synes jeg det er udmærket at prioritere netop den sene aftenflaske fremfor at blive vækket kl o1 - men igen, nogle børn trives bedst, hvis de styrer det selv så det må komme an på en prøve:)
I takt med at skemaden fylder mere og mere og barnet begynder at spise mere rigtig mad, drikker mere og mere af en kop osv. så vil mælkeindtaget og dermed antallet af amninger/flasker naturligt nedsættes. Det er dog naturligt at børn har brug for modermælk eller modermælkserstatning helt op til de er et år og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med to mælkemåltider. De vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Flaskerne eller amningerne trappes normalt stille og roligt ud en for en og erstattes af anden og mere rigtig mad, samt vand af kop.
Med hensyn til mad i hånden, så gør øvelse mester, men naturligvis skal du have hende under opsyn, når hun sidder med noget netop for at sikre at hun ikke får det galt i halsen. Hendes grød og mos skal også gøres lidt grovere, så hun vænner sig til at have noget i munden som har en ujævn konsistens. Ris i grøntsagsmosen, lidt kogt kød og fisk vil give mere struktur og du kan stille og roligt også begynde at mose grøntsagerne med en gaffel i stedet for med blender, for netop at få lidt mere bid og tyggemodstand og få trænet dette lidt.
Det kommer hen af vejen stille og roligt og hun skal have tid og mulighed for at øve sig :)
Eftermiddagsmad er i denne alder ofte en flerkornsgrød, det giver en god bund om eftermiddagen og gør at hun kan holde sig mæt til aftensmaden, hvor hun så skal have mere og mere familiemad. Også mad fra glas kan gives på tur - det behøver ikke blive varmet og der er forskellige muligheder, lige fra grøntsagsmos, til yoghurt produkter til frugtmos. Husk dog en tallerken eller lille skål til at hælde det op i, så hun ikke begynder at forbinde det at spise med at få maden af et glas :)
Frisk frugt skåret i både kan være en mulighed på tur, brødskorper af forskellige slags, agurkeringe, gulerod osv. kan hun få at gumle på, når hun sidder i sin barnevogn og I er på legepladsen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske