Brev:
Råd og vejledning om mælkeindtag - 7 mdr.
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Råd og vejledning om mælkeindtag - 7 mdr.
Hej Helen!
Har lige brug for lidt råd og vejledning i forbindelse med vores lille datter som bliver 7 mdr om nogle dage...
Min "bekymring" går først og fremmest på om hun får mælk nok!! Ammer hovedsagligt, men hun vil gerne tage flaske, hvilket vi har prøvet i forbindelse med at få nogle lidt bedre nætter!
Hun er ekstremt nysgerrig og kan slet ikke koncentrere sig om at spise bare der sker det mindste. Og med en storebror i huset er det jo umuligt med fuldstændig ro!!!
Hun gider nu heller ikke rigtig spise hos mig selvom vi er alene hjemme i løbet af dagen!!! Så hun får de fleste dage kun en enkelt ok amning i løbet af dagen. Det skal måske lige tilføjes at hun altid har spist enormt hurtigt - ca 5 min og altid kun 1 bryst. Har aldrig kunnet "presse" mere i hende. Ved ikke om det er fordi mælken bare vælter ud?! Hun har en fin størrelse og gode kinder og lårbasser, så har aldrig været i tvivl om at hun trives!
Vores plan ser på gode dage sådan ud:
4.30-5.30: Ammes, sover lidt videre.
7 (+/- 1/2 time): Havregrød/øllebrød med mme (mme svarende til 90 ml vand, laver ca grød af 1 1/2 dl vand) med frugt. Vand eller sødmælk af kop.
8-8.30: Puttes uden amning (vil ikke have noget). Sover 1 1/3-3 timer.
11-12: Grøntsagsmos med kød/æg. Vand/sødmælk af kop.
Alt efter længden på form lur - er gerne træt efter ca 2 timer. Puttes uden amning - vil ikke.
15-16: Eftermiddagsamning. Spiser ikke altid særlig meget.
17.30-18: Grøntsagsmos med kød. Vand/sødmælk af kop
18.30-19: Puttes. Ammes, men spiser som regel meget lidt.
Mange aftener sover hun så noget uroligt. Hvis hun stort set ikke har spist noget ved godnat amningen kan hun vågne allerede efter 30-60 min og ville have mad. Så vågner hun gerne igen ved 22.30 tiden. og 1-2 gange mere før morgen amningen. Har været tilbøjelig til bare at give hende mad eftersom hun jo ikke rigtig spiser så meget hos mig i løbet af dagen?! De sidste dage har det dog virket som om det er mere tryghed end sult der gør at hun vågner så meget?!
Har en gang fået det til at lykkes med en godnat amning og en nat flaske ved midnat og derefter sov hun til lidt over 5. Efterfølgende har hun kun spist meget lidt (75-100 ml) hvis vi har forsøgt nat flaske og er så vågnet efter ca 3 timer.
Er lidt splittet mht nat flasken. For det første har jeg umiddelbart den holdning at jeg nødig vil vække hende og bryde hendes eget mønster (eller mangel på samme ;-), men på den anden side kan jeg jo godt bruge 5-6 timers sammenhængende søvn ind i mellem ;-)
For det andet går vi som regel i seng et sted ml 22-23 og så vil jeg meget nødig skulle sætte et ur til 1 time eller 2 efter???
Og hvordan og hvornår vænner man dem fra natflasken/amningen? Lader man bare på et tidspunkt være med at give natflaske/amningen?
Med storebror kom det helt af sig selv ;-)
Hvordan ved jeg om hun får mælk nok? Er det godt nok at hun har rigeligt med våde bleer? Og at hun bliver tilbudt 4 amninger pr døgn?
Skal jeg fortsætte med at lave morgengrød på mme? Og skal jeg sætte det op så mme svarer til hele mængden af vand?
Mht mad i hånden har jeg været lidt forsigtig. Hun er helt ustyrlig (;-)) og kan bide store stykker af en agurkestav med gummerne. Så det er vi pt stoppet lidt med. Appelsinbåde har hun også fået, men er virkelig bange for at hun får gumlet et stykke af. Og har ikke turdet kaste mig ud i ristede rugbrødstænger og blød frugt af frygt for hun får gumlet et stort stykke af og ikke bare sutter på dem og opløser dem lidt efter lidt...
Er virkelig bange for en at hun får noget i den gale hals når hun er så voldsom, men ved ikke hvor meget hun pt er i stand til at håndtere. Er nok lidt overpylret på det punkt - eller også på det punkt ;-) Pt får hun gerne en rå gulerod som hun kan sidde med, men ikke rigtig får så meget ud af!!
Kunne også godt bruge lidt forslag til eftermiddagsmad. Havde tænkt at begynde på det nu, men er gerne på farten for at hente storebror. Så det skal kunne nydes koldt, da vi gerne hygger på legeplads og lignende på turen hjem fra børnehaven!!
Håber du kan finde hoved og hale i det lidt lange brev ;-)
Forårshilsner fra
Mette