Svar: Mad og søvn - dreng på 7 mdr.
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Kære L
At sove igennem, når man er 7-8 måneder gammel vil normalt være at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig - svarende til ca 6 timers sammenhængende søvn. Det er derfor helt naturligt at Lukas har behov for en flaske aften, sen aften og tidlig morgen - og derfor vil det normalt også være flasken om formiddagen der forsvinder først - og jer erstattes så at et mellemmåltid i stedet.
Nogle børn trives dog bedre med at starte dagen med morgengrød og så bibeholde flasken inden formiddagsluren og hvis det fungerer bedst hos jer sådan, så må du naturligvis gerne gøre sådan :)
Du må gerne begynde at supplere med lidt brødhapsere, det er helt fint, hvis du skønner at han er parat til dette. Det skal dog stadig gives som et supplement til skemaden, så han har stadig brug for mos og grød for at få fedtstof, næring osv. nok men små hapsere som supplement er fint.
Også grøntsager kan du nu mose med en gaffel i stedet for at blende, du kan tilsætte ris i mosen, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks fra ovnen, lidt kødsovs - hvis I f.eks. skal have kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, krydret med lidt timian, oregano, hvidløg og løg, så må han gerne få dette. En ret som boller i karry er ofte også et hit i denne alder :) Så mad med mere bid handler også om at han nu skal have mere og mere familiemad, mad der tager udgangspunkt i det I andre spiser - på den måde bliver maden naturligt også mere spændende :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med små bidder af en bolle med lidt smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30 som nu
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris med sovs, kødsovs, små bidder af frikadelle, farsbrød osv. Mad der smager af noget og som tager udgangspunkt i jeres mad. Der skal være mad som er moset og mad som han også kan sidde med i hånden og gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 22.30-23: Flaske
Lidt mere rigtig mad, havregrød, flerkornsgrød om eftermiddagen fordi det mætter lidt mere vil være rigtig godt. Grøntsagsmos, kød, fisk, familiemad - alt sammen rigtig fint nu.
Det vil normalt være passende med fire flasker i døgnet og de ligger ofte hensigtsmæssigt aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Når han bliver 8-9 måneder vil 3 flasker dagligt ofte være fint og i 10 måneders alderen vil det passe med to flasker (svarende til 400ml som sikrer ham jern).
Med hensyn til at lære at sove i barnevognen og lære at sove udenfor, så kunne du måske putte ham i barnevognen indenfor i en periode og på den måde starte med at lære ham at sove i sin vogn, og når han så har lært det, så kan du sætte vognen ud, putte ham som du plejer ... :)
Du kan også som du selv er inde på, starte med at putte ham om formiddagen i vognen, fordi han ofte sover en naturlig kort lur der og derfor naturligt vil forbinde det at sove i barnevognen med noget trygt og almindeligt fint - ingen pres i forhold til at skulle sove længe :) Og når han så igen er parat til at sove lidt mere i sin vogn, så kan du prøve at putte ham til middagsluren. Her ville jeg nok starte med at sætte ham op i vognen og lade ham kikke på verden, køre en tur og så først lægge ham ned, når han tydeligt viser tegn på at kunne sove. På den måde forbinder han igen barnevogne med noget trygt og dejligt og et naturligt sted at falde i søvn, fordi han er fyldt op med indtryk :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske