Svar: Får min datter nok at spise?
2. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Med den alder din datter har, så vil det være rigtig godt at hun får noget mere mad. Lige nu ammer du rigtig meget - også om natten og det vil naturligt påvirke hendes indtag af mad. Det er fint at hun spiser ½ dl. af gangen, men når amningerne skrues ned, vil hun naturligt begynde at kunne spise lidt større portioner. Det er dog vigtigt at du ikke presser hende unødigt og hold fast i at ½ dl. er godt - hellere at hun spiser ½ dl. 4 gange dagligt end 2 dl. en gang dagligt ... Og så skal hun suppleres med mad i hånden, mad hun kan gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet - en overgang kan du amme, men prøv stille og roligt at undvære denne helt, så mellemmåltidet erstatter mælken her - netop for at give plads i maven til mere rigtig mad.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12-13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop - og må også lige nu gerne ammes om eftermiddagen, fordi du derved så sikre at hun har fået mælk nok og ikke behøver søge dette midt nat.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indeholder min plan meget mere mad, mange flere måltider og også grovere grød, grøntsager, kød, fisk osv. Altså meget mere end jeres datter er vant til at få.
Det er rigtig vigtigt at I kommer igang med at give hende variation og mad med mere bid nu. Netop i 7-8 måneders alderen er det vigtigt at udnytte barnets lyst til at smage og få i munden - det forebygger kræsenhed senere hen :)
Det er vigtigt at du mader hende - det er fint at du giver hende en ske i hånden og lader hende forsøge sig, men du skal stadig made hende. I hånden skal hun også have brødskorper, frugtbåde osv. at spise som supplement til skemaden. Jvf. ovenstående plan.
Og så er det rigtig vigtigt at du forsøger at køre en rytme, hvor hun konsekvent får skemad, når hun vågner af en lur og får mælk inden hun så skal sove igen. På den måde sikrer du plads til begge dele - både skemad og mælk. Får hun mælken først, som ofte er tilfældet hos jer, så er der naturligt ikke plads til særlig meget skemad. Så I skal vende lidt rundt på rytmen hos jer - det vil være rigtig godt :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske