Svar: Pige vil ikke spise rugbrød
2. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
At spise rugbrød er et meget dansk fænomen og ikke noget man absolut skal indtage. I stedet må din datter få andre former for fiberholdigt brød og her findes også lysere brødtyper med et højt fiberindhold, som vil være rigtig fine at give hende.
Brøddet må så suppleres med stykker af frikadelle, kylling pølse, laks, rejer, muslinger, hårdkogt æg, kogte grøntsager af forskellig slags, pasta, ris, kartofler og andet, så hun stadig får variation til frokost. Øllebrød er fint - men hun vil have godt af også at få kød, fisk og grøntsager til frokost og det kan hun sagtens få selvom hun ikke spiser almindelig rugbrød.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Når man skal vælge brød til barnet, må det gerne være lidt tungt i det, og lavet af groft mel. Men det betyder ikke, at man skal gå efter brød, hvor man kan se de hele kerner. Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Den vigtigste virkning af kostfiber er for børn, at det er med til at holde maven i gang. Kostfiber får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder også hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring." Sst. Mad til småbørn og spædbørn.
De andre børn i dagplejen må få forskelligt tilbehør til deres brød, som jeres datter naturligt også kan få - og hvis du hjemme ved at din datter spiser en bestemt type fiberholdigt brød, så kan du tale med dagplejer om at din datter kan få dette - du kan evt. medbringe en pakke hjemmefra :)
En gang imellem må hun naturligvis også gerne få øllebrød som erstatning for rugbrøddet, - men kød, fisk og grøntsager er stadig vigtigt til frokost ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske