Svar: Træt af majsgrød - 6 mdr.
1. maj 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Annemette
Det er helt rigtigt set af dig, at din dreng er ved at være træt af majsgrød - han har en alder nu, hvor han skal have meget mere smag og bid og han må få næsten alt :)
Det en god idé at give ham de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, så får han flere fibre, mere jern osv. via kosten. Derudover må du gerne variere hans grøntsagsmos så meget som muligt og maden må gerne stille og roligt begynde at tage udgangspunkt i jeres mad.
Du kan lave mos af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Grøntsagsmos kan med fordel gives både til frokost og om aftenen og du må gerne bruge rester fra aftensmaden og give det til frokost.
Der skal nu tilsættes kogt kød og fisk til grøntsagsmosen. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Lidt sovs på grøntsagsmosen til at give smag og tilføre lidt ekstra fedtstof, det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat med lidt milde krydderier som timian og oregano, så må du også gerne give ham lidt af det.
Det er fint at han er begyndt at sige lidt fra overfor amning om dagen og jeg vil anbefale at du ammer ham 5 gange i døgnet nu. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og amningen her kan du evt. springe over, hvis han alligevel ikke virker interesseret.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også ofte stadig lidt om eftermiddagen - tilbuddet skal stadig være der.
Powernappen springes ofte over, men det afhænger naturligvis af hvor lang en middagslur han har taget.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres igen med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 22-23: Ammes og begynder at sove til næste morgen tidlig uden at få yderligere mælk.
At din dreng lige nu vågner mellem 6-7 og er klar til at stå op, handler om at han ofte sover tidligt om aftenen. Hans rytme er lige nu sådan, at han går tidligt i seng og står tidligt op. Man kan godt ændre på hele hans rytme, det gør man ved at se på rytmen hele dagen igennem - men jeg har en formodning om, at hvis du begynder at tilbyde mad som jeg foreslår jer og tilbyder på nogenlunde ovennævnte tidspunkter, så vil tingene stille og roligt ændre sig hos jer :)
Det er rigtig fint at du forsøger at holde fast på nogenlunde faste spisetider og jeg håber at mit forslag passer nogenlunde ind med den rytme I allerede har :) Mere rigtig mad og en fast plan skulle meget gerne hjælpe på hans søvn om dagen også :)
Hans behov for mælk = væske er stort - de fleste børn ligger mellem 800-1000ml. Så han skal stadig have mange amninger og skal også have vand af kop i løbet af dagen, både til måltiderne og ind imellem som tørstslukker. Og så skal du naturligvis sikre dig at hans bleer er våde, at han har godt gang i maven osv. som tegn på at han drikker nok :)
Han må meget gerne få appelsinbåde at sutte på og sutte saften ud af - du kan også lave ristede rugbrødsbjælker til ham - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du gør det. Gå ind under web-tv/babykøkkenet og find klippet med rugbrødsbjælker :)
Fortsat god appetit og rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske