Brev:
Meget urolig søvn - 13 mdr.
1. marts 2011
Alder:
13 mdr.
Meget urolig søvn - 13 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver til dig igen, da jeg hidtil virkelig har kunne bruget svarene konstruktivt.
Dette er angående min yngste søn på 13 måneder. Han er en stor dreng på 13 kilo og 88 cm, som på alle måder fylder meget. Dels på grund af hans livlige og meget højlydte temperament, men også fordi det desværre har været et hårdt første år.
Han har aldrig været den store sovetryne og har sjældent sovet meget mere end max 11 timer i døgnet. Jeg har længe spekuleret over hvad hans uro skyldes, og synes egentlig vi har prøvet meget. Han er langsom i sin motoriske udvikling, kan ikke kravle rigtigt endnu eller sætte sig op. Han "snakker" meget og har en rigtigt god finmotorik.
Men han virker tit meget frustreret og koger let op - jeg tror det skyldes hans manglede evner til selv at komme omkring? vi har prøvet kiropraktor (hjalp), massage, motorisk træning ect, men uden den store fremgang. Netop nu har han meget store søvnproblemer.
Han kan være utroligt lang tid om at falde til ro om aftenen og kan skrige i op til en halv time, selvom vi ligger og holder om ham. han sover i vores seng - den er "tredobbelt" og kan jo mærke os hele natten. Alligevel vågner han ofte, klynkende og meget urolig og er ikke altid til at trøste. Det slider meget på mig, da jeg endnu har til gode at opleve 3 sammenhængende timers søvn efter han er født.
Vi er begyndt at mistænke at der måske er noget fysisk i vejen? han burde vel ikke være så utryg i søvne, når vi ligger hos ham, gerne med fars hånd på maven hele natten.
Lige nu er rytmen:
20:00 puttes eller forsøg derpå, sover ofte først 21 eller senere.
21:30 og frem: urolig, kravler rundt i sengen og vågner nogle gange med helt ned til 20 min mellemrum.
04:00 falder så ofte i dybere søvn og sover til 6:30-7
Hans middagslur er ofte kort, omkring en time, selvom vi lige var inde i en god periode med længere søvn.
Han virker ikke træt i løbet af dagen, så noget søvn får han vel om natten. Jeg har overvejet om han kan have problemer med ørene, men lægerne kan ikke se nogen rødmen og hørelsen fejler bestemt ikke noget.
Alligevel går jeg med en underlig følelse i maven, han er en sund og glad dreng, men også meget frustreret, klyngende og klynkende - og mor er ikke til megen hjælp, da hun er træt, træt, træt.
Jeg føler jeg er ved at havne i en ond spiral, hvor min træthed og udkørthed biddrager til hans natlige uro. Og samtidig mistænker jeg mig selv for at overse noget - men lægerne kan intet finde?
Er det virkelig helt normalt at børn på over et år ikke kan kravle og sætte sig op? og aldrig har sovet igennem? eller bare flere timer i træk?
Min mand mener, at det er helt normalt, sådan er de fleste børn, men jeg er alligevel ikke overbevist. Er jeg bare overtræt og hysterisk?
Hilsen