Svar: Leger eller afviser maden
1. marts 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Det er helt normalt at børn i 1 års alderen afviser mad, enten ved at lukke munden og dreje hovedet, fordi de vil spise selv, eller også ved slet ikke at ville smage - eller måske tygge på maden og så tage det ud af munden igen. Alt sammen en del af deres udvikling.
Når børn først er blevet et år, så spiser de meget mere selektivt og den naturlige lyst til at smage og putte i munden er væk. Samtidig begynder det også at være mere interessant at lege med og undersøge maden og også undersøge jeres reaktion på det barnet gør - end det er interessant at spise... :)
Så når man ser det ude fra, så er det altså tegn på at jeres datter udvikler sig i sund og god retning - men naturligvis stadig frustrerende :)
Det er meget fint at jeres datter acceptere sin morgen og aftengrød, dette er godt at bibeholde, så dagen starter og slutter med noget sund og godt i maven. Om eftermiddagen kan hun få en portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lidt mysli og på den måde kan du sikre, at hun får lidt ekstra her - yoghurt med frugttopping eller drys vil ofte godt kunne accepteres :)
Brød vil hun måske kunne begynde at spise større stykker af og det gælder også frikadelle, kartofler, pølser og lignende. Det kan nogle gange bedre indtaget at hun får en kvart skive rugbrød at bide af i stedet for hapsere, at hun får en frikadelle at gnave af i stedet for små stykker osv. Det er et forsøg værd at se om hun ved at servere på denne måde vil spise mere.
Gaffel kan hun selv spise med, det kan også øge hendes indtag at spise selv med dette og det er fint at lade hende gøre det. Men en ske mestrer hun stadig ikke, her har hun brug for din hjælp.
Derudover vil jeg anbefale at du anerkender hendes lyst til at mærke, lege med, smatte osv. uden for bordet. Hvis lysten til dette stimuleres andre steder, så er det lettere at få hende til at spise maden ved middagsbordet. Det betyder at hvis hun lige nu nyder at klemme maden ud mellem fingrene, så tag hende med til at bage boller og giv hende lidt dej i hånden, som hun kan klemme på og klistre med. Lad hende komme ud, lege med sand og vand, bygge sandkager og mærke det mellem fingrene.
Hvis hun synes det er sjovere at banke tallerkenen i bordet, slå med gaflen i bordpladen for at lave lyd, så lad hende spille på tromme, giv hende et hammerbræt eller lignende, så hun igen får lysten til at lave lyd stillet uden for spisebordet.
Hvis hun fascineres af at komme maden op i glasset for at se hvordan mælken løber over kanten, så giv hende masser af bøtter i badekaret i små og store størrelser, en vandkande osv. så hun kan lege med vand og det element, der hvor det hører sig til.
Du skal også til at have nogle små regler i hverdagen, små regler om hvordan man spiser hos jer - at man f.eks. sidder ved bordet og det er en uskik, at lade hende få mad imens hun leger ... Nogle praktiserer dette - det er jeg personligt ikke tilhænger af :) Jeg synes det er vigtigt at hun forbinder det at spise med at I sidder ved bordet og det skal være ligeså hyggeligt at spise som at lege.
Når hun skal have mad, eller viser behov for mad, så synes jeg det vil være rigtig godt at du siger "kom så skal du lige op i din stol", så hun lærer at det er i stolen hun spiser. Når hun bliver 1½ år, så vil hun selv kunne klatre op i den høje stol (hvis I har en trip-trap eller lignende åben stol) og I vil så kunne kalde på hende "kom skat vi skal spise nu" og hun vil føle sig stolt og selvhjulpen, når hun selv kan sætte sig på plads.
Og så må du tro på, at hun spiser når hun er sulten og stadig tilbyde mange små måltider dagen igennem - sunde måltider. Så hvis hun til det ene måltid ikke har spist så meget, så går der ikke lang tid, før hun tilbydes noget andet, og så spiser hun forhåbentlig mere der :)
Det selektive vil vare ved længe - men derfor er det også ekstra vigtigt at du holder fast i at hun skal spise sund og nærende mad, og skal have mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Du skal øve dig i at se på hendes indtag over flere dage og ikke kun se på hvad hun indtager til et måltid. Og så må du overveje, om du skal supplere hende med en multivitaminpille dagligt - i givet fald skal den knækkes i kvarte eller knuses, så hun ikke får den galt i halsen.
Du skal finde balancen mellem at lade hende selv spise og øve dette og prøve tingene af og så også nogle gange tage over og være den der giver hende mad, uden alt for meget grisseri. Hun skal have lov til at grisse en gang imellem, jo mere hun får lov, jo pænere siger man at hun vil spise når hun bliver ældre - men hun skal også have mad indenbords og derfor er det fint at du f.eks. tager over og giver hende banan eller andet, så du sikrer dig at hun får noget at spise :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske