Svar: Utrøstelig, når han vågner - 3 mdr.
1. marts 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Din dreng er stadig så lille, at han er nødt til at være mere eller mindre selvjusterende omkring søvn og søvnbehov. Der er stadig nødt til at være lidt fleksibilitet, sådan at forstå at han nogle dage vil sove lange lure, andre dage kortere lur og at rytmen således kan ændre sig lidt fra dag til dag.
Det du kan indføre nu, er faste putteritualer, det vil være rigtig godt f.eks. at komme ind i en rytme, hvor han får mælk inden han skal sove. Det vil også være rigtig godt at svøbe ham, når han bliver puttet, så han skærmes og hjælpes til fysisk ro, ligesom det vil være rigtig godt at putte ham med bestemte ord, kærtegn og måske en sut og /eller sutteklud.
Jo mere genkendelighed du skal skabe omkring putning, jo mere kan du forberede ham på at det er puttetid og jo mere trygt vil det være for ham, - både nu og i månederne frem.
Selvom din dreng måske kun vil die kortvarigt, når du tilbyder ham brystet inden lur, så er det stadig en god idé at arbejde på en rytme, hvor han får mælk i forbindelse med at han skal sove. Du kan f.eks. gøre det, at du ammer fra det ene bryst når han vågner, herefter pludrer lidt med ham, aktiverer og leger lidt og så skifter du ham, ammer ham igen fra modsatte bryst og putter ham så derefter. Næste gang han så vågner, så starter du der, hvor han stoppede sidst, ammer ham, pludrer osv. skifter og ammer fra modsatte bryst.
Du kan med fordel også amme ham om aftenen inden du selv går i seng. Prøv at tage ham op og læg ham til brystet. De fleste børn vil godt kunne spise mere eller mindre i søvne. På den måde kan du godt være heldig at få ham til at sove en lidt længere stræk først på natten, så du også får lidt sammenhængende timer.
Det er helt okay at han sover sent om aftenen og har en periode hvor han er meget vågen. Det hænger sammen med at han sover sent hele dagen igennem og det skal han have lov til, det er en rytme, der passer ham godt lige nu. Udnyt aftenene til at sidde med ham, lad ham mærke dig, pludre med ham osv. og am ham så han fyldes godt op med mælk, netop så du kan få lidt længere nattesøvn. At være vågen i 4-5 timer er dog for længe, det vil være rigtig godt at du forsøger at putte ham, når han har været vågen og aktiv i 2 timer, max 2½ time, så skal han skiftes, ammes og sove igen.
Når han vågner og græder så er det sandsynligvis fordi han vågner direkte af den dybe søvn. Det er normalt og det er noget han vokser fra. Det er ikke farligt. Det du skal gøre er at berolige ham og det er fint at lægge ham til brystet og på den måde vågne stille op.
Uroen om morgenen, kan hænge sammen med hans rytme generelt, det kan også hænge sammen med at han der måske har ekstra gang i maven, måske vil det hjælpe ham med lidt mavemassage eller du kan indføre et bad i løbet af formiddagen, for at se om det kan give ham en anden ro.
Når din dreng virker overtræt og tydeligt har svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen, så prøv at lægge dig med ham. Læg dig i soveværelset og am ham liggende i din seng, så han er helt tæt på dig, men ikke presses til brystet. Nedrullede gardiner, køligt rum og så han mærker din varme, nærhed og ro. Han må gerne blive ammet i søvn med den alder han har :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske