Brev:
Sprog - selvopfundne ord

Hej Helen.
Så er jeg tilbage med et spørgsmål, denne gang om vores datters sprog.
Marie vokser jo op med to sprog, tysk og dansk. Hun er bedst til tysk, da hun hører det mere, men kan også en del dansk. I det hele taget er hun, synes vi, ret dygtig til sprog, selvom hun er tosproget, hun har i hvert fald udviklet sig sprogligt hurtigere, end vi havde forventet. Hun kan nok 25 ord på tysk og 10 på dansk. Hun kan også lidt svære ord som Papagai (papagøje) og arbeiten.
Hun er begyndt at tale i små to-ords sætninger, som f.eks. hej mama eller mehr mor og far arbeiten. Hun blander dermed sprogene, hvilket jo er helt i orden. Det, der undre os, er at hun selv har opfundet et ord, som hun bruger meget og helt bevidst, Hun siger ”why” (det lyder i hvert fald fuldstændig som det engelske ord why.) Hun bruger det, når hun gerne ...
... vil have noget gentaget og bruger det dermed i stedte for ordet igen eller nochmal. Vi forstår simpelthen ikke, hvor det kommer fra og synes, det er lidt morsomt ;-) hun bruger det især, når vi gør noget sjovt eller rart sammen med hende. Vi rettere hende aldrig, men jeg siger altid til hende, at jeg har forstået, at hun gerne vil, det hun nu synes er sjovt/rart, igen. Hendes far derimod bruger gentager også ordet ”why” i stedet for at bruge det korrekte ord på tysk bagefter.
Vi vil gerne høre, hvad din mening om sådan et selvopfundet ord, er, og hvordan vi bedst muligt forholder os til det? Vi havde forventet, at der på et tidspunkt ville dukke sådanne ord op, men først noget senere som f.eks i 4-5 års alderen, hvor børn jo tit har en ret veludviklet fantasi.
Vi ser frem til at høre din mening.
Mange hilsner,
Sanne
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
8. december 2025 | Sovevaner | 18 mdr.
Søvnrytme dreng 18 måneder - del II
Kære Helen, Tak for dine tanker og anbefalinger, det er meget værdsat. Jeg...
4. december 2025 | Sovevaner | 18 mdr.
Kære Helen Jeg har i flere henseende nydt godt af din skønne brevkasse og...
4. november 2025 | Opdragelse | 15 mdr.
Kære Helen. Vores datter er nu 15 måneder og har snart gået i vuggestue i 3...
28. oktober 2025 | Sovevaner | 20 mdr.
Søvnunderskud og lange putninger
Kære Helen Jeg har fundet hjælp mange gange ved at læse tidligere svar i din...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
Viden om børn:
Taktilsansen
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...
Sikkerhed i hjemmet
Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.
Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.
Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.
Gå...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.





