Brev:
Hvordan styrke selvværdet

Kære Helen!
Jeg kunne godt bruge et par gode råd fra dig. Om hvordan jeg styrker selvværdet hos min dejlige, følsomme pige.
Lidt om hende lige nu: Hun har gået i børnehave i 10 mdr. Har fortsat svært ved at relatere til leg og samvær i større børnegrupper - f. eks gymnastik el, rytmik, leg i grupper på legeplads o.a. Hun vender sig væk og holder sig for sig selv, synes musikken er for høj, at børnene larmer osv. Det går efterhånden lidt bedre med at lege "een til een". Men hun er tryggest ved de voksne pædagoger, som hun henvender sig rigtig meget til, samt de større børn fra 5 år og opefter.
Det her med de sociale relationer, er noget vi (mor og far) har snakket en del med børnehavepædagogerne om. Et par af dem tackler det i det daglige med noget i retning af "gå nu ud og leg med de andre børn" (får vi genfortalt herhjemme). Og det skærer mig i hjertet. Jeg mener, at det handler om vores datters selvværd, og om at turde, simpelthen. Vi gør herhjemme meget ud af at respektere hende og hendes grænser. Ellers prøver de at få hende med i de lege der foregår, siger de. Men siger også, at hun selv er afvisende...
Hun er forkælet herhjemme med tid og ro i det daglige, vi laver legeaftaler når hun selv vil etc. Hun er sprogligt rigtigt godt med. Er virkelig god til at formulere- og forklare sig. Pædagogernes forklaring på, at hun ikke søger de andre børn er, at hun ikke rigtig ...
... gider de andre børn, fordi de ikke er det samme sted sprogligt. Motorisk er hun ikke så stærk, men det er de ikke bekymrede over, fordi hun sprogligt er langt fremme. Jeg tror igen det skyldes, at hun let bliver overstimuleret, eller mangler redskaber til at få hul på det med at være med.
Nu har jeg de seneste dage læst en del om SI-børn; børn der har svært ved sanseintegration, samt noget om "særligt sensitive børn". Mange af de eksempler der gives, passer så godt på hende.
Hvordan styrker jeg hendes mod, med mest muligt respekt for den lille unikke person hun er?
Hendes selvtillid er modsat høj. I går var vi i svømmehallen, og hun suser lige hen til fremmede voksne og siger glædestrålende "se hvad jeg kan". Den ene fremmede mor eller far efter hinanden skulle "se" hende. Hun var kær og begejstret, men det bliver også for mei situationen forklare hende, at hun ikke behøver andres ros konstant, samtidigt med, at jeg godt kan se, at jeg selv roser hende rigtig meget i hverdagen. Det er nærmest en vane.
Jeg kan godt ind i mellem øve mig i, at kommentere hendes tegninger, f.eks, i stedet for "rose-turen", men så kommer jeg fra det igen. Jeg vil så genre have nogle gode værktøjer til hvordan jeg lærer hende, at hun er lige som hun skal være og ikke behøver ros for hver en handling. Hvordan vender jeg dette "se mig, hør mig"-mønster og styrker hende?
Venlig hilsen
JM
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
13. oktober 2025 | Opdragelse | 3 år, 2 mdr.
Kære Helen. Vi har storesøster på snart 5 år og tvillinger (pige+dreng) på 3...
22. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Afhængig af sut - 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg har spurgt før angående brug af sut, men jeg har brug for...
10. september 2025 | Diverse | 3 år, 6 mdr.
Kære Helen Tak for din inspirerende brevkasse. Det er så dejligt at læse...
9. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej Helen. Så er vi godt igang med 3-års alderen her hjemme og vores datter...
5. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Kære Helen Min datter er en smule sensitiv og bliver let overvældet og træt...
Viden om børn:
Proprioceptive sans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...
Udslæt - hos børn
Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:
- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.
Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)
Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)
Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder





