Svar: Børnehavestart og nye venner
Hej med dig
Det er rigtig fint at du hjemme taler dit modersmål med din dreng, det er det man normalt anbefaler. Netop når du taler dit modersmål, vil du naturligt lægge mange flere følelser og nuancer i sproget end du ellers ville gøre og som du skriver, så lærer din dreng jo dansk både i institution, i skolen, når han er på legepladsen og i det hele taget bevæger sig rundt i Danmark.
Det er rigtig dejligt at du selv er god til dansk og har lært det fra du var lille. Det er også rigtig godt at du selv har gået i børnehave og i dansk skole og derfor ved, hvordan det fungerer og så er det naturligvis super dejligt, at din dreng er kommet i en institution, hvor man har særlig fokus på netop tosprogede børn og på at støtte dem, som de nu har behov for.
Jeg synes for det første at du skal tale med pædagogerne om, hvorvidt I allereder fra morgenstunden kan lægge en plan for, hvordan din dreng kommer igang med at lege med nogle af de andre børn. Det kunne være en aftale om at en af pædagogerne tager imod ham og hjælper ham med at blive introduceret til en leg med en af de andre. Det kunne også være at du kunne aflevere ham så tidligt, at han startede med at spise morgenmad i institutionen og derfor naturligt sad sammen med de andre omkring bordet. Måske er det lettere for ham, netop at komme igang med legen, hvis han er der fra starten og naturligt sværere for ham, hvis han først kommer, når de andre er gået igang ...
Du kan naturligvis også selv hjælpe din dreng med at tage kontakt. Der er ikke noget i vejen for at du taler med de andre børn, spørger hvad de hedder, hvad de leger og spørger om din dreng må være med. Netop ved at han hører dig, ser hvordan du gør, så lærer han af dig. Du fungerer som hans rollemodel og han spejler sig i dig og derfor kan du ved at tage kontakt, vise ham hvordan man gør.
Børn er forskellige og måske er din dreng af natur lidt mere tilbageholdende og måske det, som nogle vil kalde genert. Det er her meget vigtigt at du ikke sender signaler om at din dreng hører til 'de generte'. Hvis man først har fået en rolle som værende den generte så er det svært at komme ud af den igen. Vær derfor opmærksom på ikke at kalde ham genert. Man kan ofte komme til at ...
... sige "nå, bliver du helt genert nu" eller "lad nu være med at være så genert". Nogle gange kan man også overfor andre, f.eks. bedsteforældre, pædagoger eller andre sige "han er jo lidt genert". På den måde bliver han holdt fast i rollen som "den generte".
Du skal også passe på med at sammenligne ham med andre børn, pas på med bemærkninger som "Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd og han vil meget let kunne komme til at føle sig forkert.
Hjælp ham med at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
I kan også invitere legekammerater med hjem fra børnehaven, så han lærer nogle at kende uden for børnehavens normale rammer. De ser hvordan han bor, lærer ham bedre at kende og når man har leget hjemme privat er det ofte også lettere at lege i institutionen. Måske kan de lege en weekend, måske har du mulighed for at hente ham lidt tidligere end dag og tage et af de andre børn med hjem, så de kan lege hos jer om eftermiddagen. Spise eftermiddagsmad hjemme hos jer og så kan forældrene hente hos jer den dag. Det kan aftales på forhånd, så har jeres dreng også noget at glæde sig til, noget at se frem til "i idag skal xx med hjem og lege".
Børn har en ufattelig god evne til at lege, selvom de ikke taler samme sprog. De kommunikerer med kroppen, med fagter, lyde og taler sammen - de finder ud af det. Nogle børn taler forskellige sprog, andre børn taler ikke rent, men de kommunikerer og de lærer det hen af vejen. Børn er meget åbne og normalt meget tolerante mennesker, så du behøver nok ikke være så bekymret :) Din dreng er glad, han har været udadvendt i vuggestuen, men har lidt svært lige at finde ud af hvordan han skal agerer lige nu ... men det kommer og det er rigtig godt at du gerne vil støtte ham i den proces :)
Jeg håber at du her har fået lidt idéer til, hvordan du kan hjælpe ham videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.
Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...
27. november 2025 | Udvikling | 7 mdr.
7.5 måneder datter meget knyttet til mig
Kære Helen, Det kunne være rart med rådgivning vedr. min datters adfærd....
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
Viden om børn:
Appetit
Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.
Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.
Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...
Sprog
Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.
At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







