Svar: Amning og søvn - 14 mdr.
13. december 2010
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har, så kan du ikke forvente at han selv siger brystet fra. Han er mindst ligeså glad for brystet som du er og søger naturligt det som han kender og som gør ham tryg og han kan ikke vælge det fra.
Du er derfor nødt til at gøre op med dig selv, hvad du vil eller ikke vil og det er en beslutning som du alene er nødt til at tage og som du alene er nødt til at føre ud i livet.
Du må meget gerne amme din dreng og det er fint at han får brystet inden han skal sove. Det er en dejlig måde for jer begge at afslutte dagen på og I nyder denne stund. Du må gerne bibeholde denne amning så længe I begge har det godt med det.
Men det er uhensigtsmæssigt at du ammer 4 gange hver nat, det har ingen af jer brug for. Du har brug for sammenhængende nattesøvn og det har din dreng også - han har ligeså meget brug for sammenhængende søvn som du har! Derfor er du nødt til at komme væk fra amningerne om natten og et sted at starte er faktisk om dagen. Det er lettere at fjerne amningerne om dagen først, fordi du der selv har mere overskud.
I takt med at amningerne om dagen forsvinder og han lærer at sove uden denne afhængighed, så kan de ritualer du har indført der overføres til natten, hvor han så skal lære at sove videre uden bryst men i stedet med beroligende ord, putteklud osv.
Om dagen skal han ikke længere tilbydes brystet, men have mellemmåltider og have lidt vand eller mælk af en kop, så han ikke er hverken sulten eller tørstig. Og så skal han puttes i sin barnevogn, I kan køre en tur, så han er optaget af at kigge på verden og på den måde lære at sove uden at få bryst først. I sin vogn får han så putteklud og sovebamse og du snakker lidt med ham, beroliger ham med ord, kærtegn osv. når han skal overgive sig til søvnen.
Om natten skal du på samme måde forsøge at erstatte bryst med ord, kærtegn og klud. Det kan være nødvendigt at give ham brystet kortvarigt, lade ham die og finde roen, men brystvorten skal så lirkes ud af munden på ham og det andet skal stille og roligt tage mere og mere over. Du skal altså bevidst arbejde på at fjerne brystet og få ham til at acceptere en anden og ny måde at finde roen på.
Netop at tage ham over i din seng, tilbyde brystet, lirke brystvorten ud af munden på ham og igen og igen berolige på ny måde kan være en god løsning for jer, hvis du vil undgå for meget gråd og ulykkelighed.
En anden mulighed er at far tager over. Far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt. De to kunne i princippet sove sammen og far kan putte med jeres dreng præcis som du plejer at gøre, men kan af gode grunde ikke amme. Far kan altså godt nogle gange være heldig med at få introduceret et nyt ritual og lært jeres dreng at sove uden bryst. Virker jeres dreng meget tørstig kan han tilbydes lidt vand ...
Jeg håber du kan bruge dette videre og det er helt okay ikke at kunne overskue at læse en hel bog. Læs f.eks. kapitel 6 "så er det slut med mælk om natten". Du kan også downloade afsnit fra min dvd "sådan sover dit barn" hvis det er lettere at se film end at skulle læse. Et afsnit koster 35 kr. :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske