Svar: Er begyndt at vågne op om natten
12. december 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Marlene
Håber jeg kan hjælpe jer til at blive lidt friske til juleaften, i hvert fald kan jeg give jer lidt forklaring på, hvad det sandsynligvis er, I oplever lige nu :)
Netop i 18-20 måneders alderen vil mange børn have en periode, hvor de sover meget uroligt. De vægrer sig ofte mod at skulle sove og de vågner ofte også med skrig og gråd om natten. De søger ofte også mere fysisk kontakt og nærhed når de skal sove og børn i denne alder virker ofte lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksens ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og de har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Det handler om at han lige nu rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. Han går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for ham. Det at opleve verden stor, begynder at give ham bevidstheden om at noget kan være farligt. Jeres dreng ved godt, at han kan slå sig, når han løber og falder, at han kan klatre op, men han kan ikke komme ned, at I kan finde på at gå fra ham osv.
Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i at gøre forskellige ting, nogle gange holder I fast ham, når han f.eks. ikke må løbe ud på vejen og også børnene i vuggestue/dagpleje hvis han er der, giver ham mere modstand, - de skubber til ham, tager legetøjet fra ham, nogle bider i den alder osv. Det er altså altsammen en spirende fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade ...
Dette medfører også en mental ændring, et øget behov for at kunne se jer for at vide at han ikke er alene og for at turde bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. En masse oplevelser dagen igennem som giver ham en uro, som gør det svært at lægge sig ned, når han skal sove og en masse drømme, som bearbejder alle oplevelser, når han sover og som gør at han derfor sover uroligt, smågræder osv. og næsten kan virke som om at han har mareridt nogle gange.
Det er en god idé at holde fast i de gode putteritualer I forhåbentlig allerede har fået skabt, så han så vidt muligt puttes i egen seng og forventes at sove der om natten. Hold ham så vidt muligt i egen seng, betryg ham i at han sagtens kan sove der, at I er der, passer på ham osv. og hvis han så søger jer tidlig morgen og har brug for jer fordi han vågner af en drøm, så er det helt okay at han kommer ind og sover videre hos jer, får den ekstra tryghed han søger.
Hvis og når pladsen i dobbeltsengen så bliver for trang, så bær ham ind i egen seng igen. Netop det at han både puttes i sin seng og også begynder at vågne i sin egen seng om morgenen, vil godt på sigt kunne have noget at sige i forhold til rutinen med at sove hele natten i sin seng. Det kan derfor være en god idé at bære ham tilbage, når han sover rigtig godt og let kan flyttes.
Det er altså normalt at børn i denne alder drømmer meget og også søger ekstra tryghed og nærhed og masser af fysisk kontakt og det skal I naturligvis give ham.
Det kan være en god idé at bruge lidt tid ved sengekanten om aftenen, I kan sidde og læse en historie, hvor han ligger stille og lytter imens I læser. I viser ham billeder, inddrager ham i bogens handling osv. og han hjælpes på den måde til ro.
Tal også med ham om dagen og alt hvad der er sket. Han har en masse tanker og alt det han oplever, det han vil fortælle, dele med jer osv. det kører rundt i hans lille hoved - han har kort og godt tankemylder og svært ved at få det ud. Vi kender det jo fra os selv, når hovedet er fyldt med tanker, så kan vi ikke slappe af, så kan vi ikke falde i søvn.
Derfor er det også en rigtig god idé at tale lidt om alt og ingenting ... hjælpe ham med at få bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hans lille hjerne. Hjælp ham med at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet.
"I dag da vi stod op, fik du morgenmad ... så kørte vi i dagpleje/vuggestue... og så legede du med ... det var så sjovt ... så faldt du og slog dit knæ - AV!...." osv. Sæt ord på tingene, både de sjove og det mindre sjove, så han får lidt af oplevelserne bearbejdet.
Tal med ham om at han skal sove og hvorfor han skal sove, naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker, når han skal lægge sig til at sove.
Håber I kan bruge dette videre :)
Rigtig god jul også til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske