Svar: Separationsangst og vuggestue
Kære trætte mor
Der er igen tvivl om at institutioner bør have gode normeringer, tilstrækkelige ressourcer og nok uddannet personale. Hvis ikke de har dette, så kan man ikke yde den kvalitet som børn har behov for ... og her tænker jeg på alle børn, både de ressourcestærke børn og børn som har brug for ekstra støtte og hjælp.
Så vidt jeg ved, så har nogle kommuner fastsat regler for, hvor meget uddannet personale der skal være i institutioner og hvor meget uuddannet personale der må være ... men det er ikke alle steder at det er sådan og mange steder er det op til den enkelte ledelse i institutionen at vurdere, hvordan pengene skal bruges. Nogle vælger så at bruge ekstra på uddannet personale, andre bruger penge på andre ting ...
Jeg må indrømme at det lyder fuldstændig mærkeligt, hvis der kun er ansat én pædagog til 5 stuer. Det synes jeg personligt ikke lyder okay. Hvor er lederen henne i forhold til denne beslutning? Den ene uddannede pædagog, kan naturligt ikke være på arbejde i hele institutionens åbningstid og det betyder at der flere timer dagligt - enten om morgenen eller sidst på dagen, slet ikke er uddannet personale til stede. Det betyder også at de refleksioner og den dialog, som man normalt ville have i en pædagogisk gruppe, som netop skal udvikle pædagogikken i forhold til de forskellige børn, jo ikke er til stede ...
Det er synd for den ene pædagog der er ansat, det er utilfredsstillende både for hende - men bestemt også for de børn det går ud over.
Der bør være lavet en plan for, hvordan man tager imod nye børn og hjælper dem med indkøring. Det vil her være helt normalt at du f.eks. afleverer din dreng i armene på en pædagog, så du derved signalerer "nu passer xx på dig imens at mor er væk" og får vist din dreng direkte, at du er tryg ved at overlade ham til den anden.
Det vil være rigtig godt at han altid afleveres til den samme pædagog eller at det kun skifter mellem to forskellige personer og selve ...
... afleveringsmåden skal være den samme. At du f.eks. hjælper ham flyverdragten af, sutskoene på, sætter tasken på plads osv. går med ham hen til pædagogen, taler lidt, hyggelig stemning og så giver du ham til hende, I siger farvel og så vinker i - i døren eller ud af vinduet og pædagogen tager sig så af ham, rummer hans frustration over at du går, hans manglende forståelse for at du kommer igen og ikke har forladt ham og hun hjælper ham til at komme videre med dagens aktiviteter. Ro på og masser af omsorg.
Jeg synes du skal bede om at se institutionens virksomhedsplan og de målsætninger de har. I en virksomhedsplan bør stå noget om det pædagogiske arbejde, deres målsætninger og værdier både i forhold til pædagogerne, ledelsen og børnene.
Du kan også kontakte børnehavens bestyrelse, hvor der gerne skulle sidde nogle forældrerepræsentanter. Det vil være oplagt også at drøfte din bekymring med dem, prøv at spørge dem ind til ansættelsesovervejelser - prioritering af uddannet personale kontra medhjælpere, spørg ind til om der er en procentordning (at der f.eks. skal være mindst 60% uddannede pædagoger), manglende planer og interesse for børn der afleveres, har separationsangst osv. og din bekymring her. Det er helt relevant.
Det lyder som om at institutionen kørte bedre for nogle måneder siden, da din dreng skulle køres ind, men at der lige nu er meget sygdom, nedskæringer og andet - og det i en sådan grad, at din dreng reagerer meget voldsomt. Han er sandsynligvis ikke den eneste som reagerer, andre børn har det sikkert på samme måde - og der må også være en grund til at personalet enten er meget syge eller siger op, de mange skiftende vikarer kommer jo ikke uden årsag.
Jeg synes derfor det er helt relevant at du forsøger at gå lidt nærmere ned i, hvad der præcis foregår og at du gør opmærksom på at din dreng og børnene generelt reagerer på det her og at det ikke er godt for dem.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gråd går lige i hjertet – og helt ind i nervesystemet
Alle forældre kender det. Den hjerteskærende babygråd, der ikke bare larmer i ørene, men også føles fysisk i hele kroppen. Gråd er babyers eneste måde at kommunikere på, og et par timers gråd om dagen er helt normalt. Men det gør det ikke nemmere at stå i. Især ikke, når man har prøvet alt – ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:
2. juli 2025 | Diverse | 7 mdr.
Hej Helen Her kommer så spørgsmål nummer 2: Hvordan er det med...
29. april 2025 | Diverse | 10 mdr.
Kære Helen. Tak for dit sidste svar angående mad. Jeg synes, at det går...
28. januar 2025 | Diverse | 0 mdr.
Kære Helen Så kom lillesøster til verden, og det er gået rigtig godt....
Viden om børn:
Øl og amning
Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.
Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....
Psykisk udvikling børn
Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.
Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.
I en...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.